Ez a szenvedély azóta is megvan?
Sőt, csak erősödött. Ez a titok nyitja: ha valamit nem szeretsz, a végeredményen is látszik. Ma sem adok ki a kezemből olyan pohár sört, amilyet én nem innék meg szívesen, amely nem minőségi. Sokszor mondták már: az a baj velünk, hogy „túl jó” sört készítünk, mert amikor valaki először megiszik egy korsó Rotburgert, az rögtön fejbe vágja. Persze, hiszen én még a világos sört sem főzöm öt és fél százalék alatt, magyarán beleteszem az összes alapanyagot, egy hordóba kétszáz kiló malátát, másfél kiló komlót. Tartósítószert és segédanyagokat nem. És minden egyes főzethez friss élesztőt használok. Ilyeneken nem szabad spórolni.
Nyilván ez az árban is megmutatkozik. El lehet ma már adni vidéken is a kisüzemi, vagy ahogy mostanában divatos hívni, a kézműves sört?
Szerencsére országszerte egyre több az igényes sörfogyasztó. A környékről és Budapestről is sokan visszajárnak hozzánk, a közönségünk, ideértem a kocsmát és az éttermet is, hetven százaléka törzsvendég, amire büszke vagyok. Őket pedig nem szabad átverni, a korsó például legyen tényleg félliteres, a feles meg ötcentes. A másik kulcs a jó kiszolgálás, ez sokszorosan megtérül. Nekem a legnagyobb dicséret, amikor idejön valaki Németországból, iszik-eszik valamit, közben hallgatja a kertben a sramlizenekart, és azt mondja, pontosan úgy érzi magát, mintha otthon lenne. A régi német, bajor értékrend amúgy is közel áll hozzám: a család tisztelete, összetartása, a precizitás, a szorgalom, a kitartás, a hit a munkában. Ha nem lenne ez a vállalkozás, már biztosan ott élnék valamelyik bajorországi hegytetőn, főzném a sört, reggel meg kihajtanám a birkákat.
Ebből az életfelfogásból Vörösvár – amelynek nevéből a Rotburger elnevezés is ered – őriz valamit, hiszen a legnagyobb sváb települések egyike Magyarországon. Önöknek is vannak sváb gyökereik?
Anyám Nógrád megyéből származik, az apai nagyapám, Jáki Lajos viszont félig svábként Újaradról költözött Vörösvárra még a világháború előtt. Volt leventeoktató, lehúzott másfél évet a Don-kanyarban, majd németet és testnevelést tanított az iskolában, ahol a felesége, a nagymamám is dolgozott kémiatanárként; majd iskolaigazgató lett. Ma is jó szívvel emlékeznek rá egykori tanítványai, posztumusz díszpolgári címet is kapott. Tizenöt-húsz éve, amikor még élt néhány kortársa, mindig megállítottak az utcán, és elmondták, milyen büszke lehetek rá, hogy Lajos bácsi unokája vagyok, mert nála jobb embert azóta sem láttak. Az a – ma már sajnos kihalófélben lévő – típus volt, aki kikeményített nyakú, fehér ingben, fekete öltönyben ment vasárnaponként a templomba, és aki szembejött vele az utcán, legyen úr vagy koldus, az előtt megemelte a kalapját. Lehet, hogy régimódi vagyok, de nekem szimpatikus az a világ, ahol értéke van a férfias kézfogásnak, a kerteket nem veri fel a gaz, a házak előtt tisztára vannak söpörve az utcák, az emberek pedig figyelnek egymásra. Mondom is mindig a gimnazista srácoknak, akik bejönnek délutánonként, és köszönés nélkül rögtön a wifikódot kérik, hogy barátom, az itt nincs, ülj le szépen, aztán beszélgess. A kocsma ugyanis alapvetően közösségi hely, ugyanúgy, mint a templom vagy egy sportklub, nem véletlenül üldögélnek ott az emberek évszázadok óta – nem csak azért, mert az asszony elől menekülnek. A jó kocsmárosnak ezért jó közösségi embernek is kell lennie. Olyannak, aki három perc alatt leveszi a bejövő személyiségét, és annak megfelelően bánik vele. És nem félek kimondani, hogy én nevelni is akarom a vendégeimet; azzal is, hogy jó sört adok nekik, és azzal is, hogy tisztelem őket, és cserébe elvárom, hogy ők is tiszteljenek engem.