Akkor miért nem ezeket gyártja sorozatban?
Mert kimerítettem a számomra benne rejlő lehetőségeket, és meguntam. Aki márkaépítéssel foglalkozik, nyilván azt mondaná, hogy készítsek felismerhető alkotásokat, mert azok lesznek eladhatók. De ez nekem nem megy.
Több helyen nyilatkozta, hogy az utóbbi időben az érdeklődése az ember és a természet kapcsolatára irányult. De a korábbi munkáiban is megjelent az ember természetre gyakorolt hatása. Ez végül is egyfajta vezérvonal, ha tetszik, kézjegy.
Igen, tényleg az, csak nehezebben megragadható. Tulajdonképpen az érdeklődésem nem változott: kezdettől fogva az ember és az őt körülvevő környezet kapcsolata áll a középpontjában, csak a kifejezésmód cserélődik néhány évente. Szeretek kísérletezni, különféle technikákat használni. Ez itt például, a fejünk felett egy tűlevélszőnyeg. Úgy készült, hogy nagyjából ötvenezer tűlevelet fűztem át egy szúnyoghálón. Ha ezt valaki csak így önmagában látja, szinte biztos, hogy az jut eszébe: mégis mi a fene baja volt a művésznek? De ha megismeri a történetet, be tudja fogadni az alkotást is.
Elmeséli a történetet?
2018-ban volt a B32-ben a Herbárium című kiállításom, mely részben a jelenlétről és a jelen nem létről, annak következményeiről szólt a kertben végbemenő változásokon keresztül. Kamaszkoromtól Albertfalván laktunk, egy többgenerációs házban, ahol apu gondozta a kis kertet. Amikor ő meghalt, az én feladatom lett, amit azonban abban az időben nem tudtam ellátni. A szomszédban volt egy fenyőfa, az átlógó ágait apu rendszeresen levágta, én viszont nem, így a lehulló tűlevelekből vastag szőnyeg alakult ki. Az egész kert kezdett elvadulni, mert nem voltam jelen. A kiállításra készülve összeszedtem a lehullott tűleveleket, és elkezdtem belőlük egy „valódi” szőnyeget készíteni. Nagyon monoton és meditatív munka volt, de a kerti munka is az, így a tevékenység hűen tükrözte a valóságnak ezt a részét.
Mindig azt gondoltam, hogy a művész a műveivel a halhatatlanság felé törekszik. Egy ilyen jellegű munkában, mint egy szúnyoghálóra készült tűlevélszőnyeg, benne van a halhatatlanság potenciálja?
Ez a munka nem olyan, ami kimeríti a klasszikus műtárgy definícióját, sőt. De amúgy nem foglalkoztat a kérdés. Egyik egyetemi mesterem, Molnár Sándor sokszor mondta, hogy a képzőművész a halála után ér igazán sokat, de azzal már nem sokra megy, szóval nem kell vele foglalkozni. Nem is foglalkozom. Nem célom a halhatatlanság.