Az albumon szereplő versek közül csak egy, Az erdő hangja Czóbel Minka-szöveg, a többi közt van például Babits Mihály-, Víg Mihály-, Borbély Szilárd-, Áprily Lajos- és Karinthy Frigyes-költemény. Mi volt a válogatás alapja?
A legelső bátrabb versmegzenésítésem Áprily Lajos A menekülő című verséhez íródott. Itt először az elektronikus zenei kíséretet, atmoszférát készítettem el, és kifejezetten a zenéhez kerestem hangulatában hasonló művet. Később azonban megfordult a folyamat, most a szövegek viszik a kezemet, a gondolataimat a számomra helyes megfogalmazás irányába. Ezeket a mindennapos olvasmányaimból választom, inspirálódom egy kötet vagy egy alkotó által, és amint lehet, kreatívan elmerülök a munkafolyamatban.
A versmegzenésítés Magyarországon leginkább a Kaláka-féle vonalat jelenti. Hogyan fogadja a szakma, a közönség az ehhez hasonló, hangsúlyozottan az elektronikuszene-alapú próbálkozásokat?
A lényeget tekintve nincs különbség, ugyanúgy gondolkozom itt is, mint korábban az akusztikusan megszólaló Taladim lemezemen szereplő költemények esetében: dallamokat próbálok kitalálni 20. századi magyar költők műveihez. Ilyen szempontból akár hasonlóan is működhetne a dolog, mint a hagyományos versmegzenésítések esetében, annál inkább is, mert én is azokon nőttem fel. De szerettem volna valami mást és újat tenni ezek mellé az önmagukban is gyönyörű szövegek mellé. Megtalálni azt a közeget, ahol minden zenei elemnek külön jelentése van, ezek a zenei vagy atmoszferikus elemek körbeölelik a bolyongó verssorokat, és szinte beszélget egymással a vers és a zene. Dóczi Bence produceri munkája, melodikus és egyszerre zajszerű elemei pedig teljesen lenyűgöznek, kifejezetten szeretek vele dolgozni.
A Minka-projekt egészét egy beszélgetésben intermediális kísérletként definiálta, ez mit jelent?
Egy különleges, izgalmas zenei és vizuális utazást, amelyben igyekszem a maga teljességében mindent hozzátenni, ami csak hathat a hallgatóság érzékeire. Pont úgy, ahogyan montírozás vagy rajzolás közben, amikor nincsenek akadályok, megfelelések, kimondatlan műfaj- és stílusbeli kötelezettségek, csak a határtalan és vonzó szabadság. Ez egyben nagy kihívás is, hiszen mint előadó már nemcsak vokálisan, hanem hangszeresen is megnyilvánulok a színpadon.
A bossa novától indulva jutott el előbb a jazzig, majd immár háromgyermekes anyaként a képzőművészeti egyetem intermédia szakáig. Egyfajta belső nyugtalanság hajtja mindig valami újabb tapasztalás felé?
Mondhatni. Az alkotásban már nem a határvonalak érdekelnek, hanem az átjárhatóság: ahogy a zenei műfajok, úgy a művészeti ágak közt is megtalálhatók a kézenfekvő kapcsolódási, együttműködési pontok. Nem vagyok tudatos alkotó, egyik nap rajzolni van kedvem, másnap zongorázom, vagy videószerkesztő szoftverrel matatok, harmadnap bossa nova koncertet adok. Érdekes, hogy a bossa nova dalok hangszereléseinél is mindig arra próbáltam kérni a muzsikustársaimat, dolgozzanak váratlan elemekkel, legyen a hangzás furcsább, zavarosabb. De mindig az lett a tanulság, hogy a bossa nova tradíciója, megszólalási keretei egyszerűen ledobják magukról a kísérletezéseinket. Így jutottunk el végül a bossa novától az elektronikus zenéig, egy zsizsegő, igazán soha meg nem nyugvó hangzásvilágig, illetve így találtam vissza a portugál nyelvű zenei hagyománytól saját anyanyelvemhez, a magyar költészethez.
Amivel viszont, ahogy a bossa novával és a jazzel, csak egy szűk réteget tud megszólítani. Zavarta ez valaha?
Sosem. Sőt, igazából most inkább kellemes meglepetés, hogy a Minka lemezünknek ennyire kedvező a fogadtatása. Azt hiszem, az anyanyelvű irodalom olyan kapukat nyit meg, és olyan kapcsolatot teremt előadó és közönség között, amely minden esetben kivételes.
A mai, mobiltelefonnal a kezükben születő fiatalokat is el lehet így érni?
Fontosnak tartom, hogy új utakat is járjunk, és ha szeretnénk a számunkra értékes dolgokat továbbadni, alkalmazkodjunk ahhoz, hogy ma a fiatalok akár digitális vagy hangzó formában könnyebben befogadják a szövegeket. Ez azonban nem törvényszerűség: az én gyerekeim például szeretik a verseket, és szívesen olvassák is őket. Ahogyan én is örömmel meghallgatok egyet-egyet a YouTube-on színészek előadásában, amire pedig régen nem volt lehetőség.