Keresés
Close this search box.

Őseidért a kútba – Térey János posztumusz kötetéről

Szerző: Prieger Zsolt

Bár távolról – mint ember és mint író is – mindig szimpatikusnak tűnt, a Káli holtak című regénye megjelenéséig valahogy nem tudtam igazán belehelyezkedni a sajátságos, egyszerre nagyon távolságtartó és mégis kényelmesen ismerős Térey-univerzumba. Az önmagával szép lassan meghasonló budapesti sztárszínész, Csáky Alex és kíméletlen pontossággal megrajzolt környezete vitt közelebb aztán magához Térey Jánoshoz is, most, a Boldogh-ház, Kétmalom utca elolvasása után pedig még inkább csökkent köztünk a távolság.

Foghatnánk ezt persze a szerző váratlan és fájdalmasan korai halálára is – negyvennyolc éves korában kapott in­farktust 2019. június 3-án –, a hasonló esetek ugyanis gyakran ébresztenek a nyilvánvaló hibákra is legyintő, elnéző szeretetet, amibe természetesen egy kis sajnálat is vegyül az itt hagyott családtagok, jelen esetben egy fiatal feleség és két kisfiú iránt. Térey családregénye viszont egyáltalán nem azért jó, mert az írója halott, sőt még csak azért sem, mert minden részlete tökéletes. Az igazsághoz való állhatatos ragaszkodás, az életműből kevésbé következő meglepő személyesség teszi letehetetlenné ezt a hullámzó minőségű szövegtöredékekből álló, befejezetlen kötetet. („A mi családunk múltja egy centivel sem rövidebb, mint, mondjuk, a Hohenzollern-házé. Az a kérdés, hajlandó vagy-e lemenni az őseidért a kútba, vagy sem, és kibírod-e, amit felhozol.”) Amely, ha a sors máshogy osztja a lapokat, feltételezhetően még sokat alakult, csinosodott, tisztult és még tovább is egyenesedett volna.

Családregény, mondom jobb híján, de hívhatnám ugyanilyen jogon önéletírásnak, esetleg fejlődési vagy városregénynek is. Minden együtt és egyik sem. A debreceni rég- és közelmúlt történelmi-építészeti kivesézése, a város szociográfiai jellegű bemutatása, a sok halállal, önsorsrontással és félrecsúszott házasságokkal terhelt Boldogh–Tóth família története és az inkább emberi, mint az írói útkeresés közt ugráló részletekre egyetlenegy alak telepszik rá minduntalan: a boldogtalan, alkalmazkodni képtelen, mihaszna, mindent félbehagyó, pszichotikus apáé, aki „nem a fölemelkedés, hanem a végleges alámerülés jelképe volt és maradt” az írónak. „Kisfiúként sohasem tudod, mitől lesz ideges az apád, mert lényegében bármitől” –  sűrít össze egy mondatban rengeteg apa-fiú viszonyt Térey, s közben akaratlanul is felmentést keres a sajátjának: kulák szülők, a rendszer kisszerű cseszegetései és persze az első gyermek, Anikó értelmetlen halála, aki az anya munkahelye melletti bölcsődében fullad meg féléves korában – csoda, ha bárki ezek után teljesen normális maradt volna. („Késő huszonévesen sikerült megbékélnem apámmal. Talán csak annyi kellett, hogy megszabaduljak a szégyentől, amit addig miatta éreztem.”)

Térey János (Debrecen, 1970 – Budapest, 2019) József Attila- és a Magyar Köztársaság Babérkoszorúja díjas író, költő, drámaíró és műfordító. A magyar verses regény megújítója, költészetében Ady Endre beszédmódjának folytatója. A szépirodalmi élet mellett aktív tagja volt a színházi világnak is. A több tucat díj mellett sokrétű életművének fontosságát mutatja az is, hogy halála után a PIM Digitális Irodalmi Akadémia rögtön posztumusz taggá nyilvánította. Főbb művei: A valóságos Varsó (1995), Drezda februárban (2000), Paulus (2001), A Nibelung-lakópark (2004), Ultra (2006), Termann hagyatéka (2012), Káli holtak (2018), Nagy tervekkel jöttem Rosmersholmba (2019)

Ahogyan csoda lett volna az is, ha az ilyen terhelt környezetből, a magát a soha meg nem ismerhetett testvér pótlékának érző, széltől is óvott fiú nem akarta volna minden erejével  elkülöníteni magát a családjától, a nekik évtizedek óta otthont adó várostól és „megküzdeni a maga kudar­caiért”. A harc hasztalanságát, az identitáskeresés és -rombolás folyamatos belső kényszerét jól mutatják az ehhez hasonló tépelődő kérdések: „Mi az, hogy cívis? Csak azt hiszem, amit a magam szemével látok és a magam fülével hallok? Meg azt, hogy nincs kiút maradiságom börtönéből?”

Volt is meg nem is. A Debrecen és Budapest közt ingázó Térey János nemcsak érzelmileg rekedt két világ közt, ismert fővárosi íróként is mindig külön utas maradt, amolyan belga a vallonok és a flamandok között. „Egész életem küzdelem azért, hogy ne maradjon félbe minden” – tetézi mindezt a Boldogh-házban, pontosan felmérve, milyen nehéz levetni a génjeikben hurcolt örökséget. Az élet – vagyis inkább a halál – pedig mintha aláhúzta volna ezt a hosszú önismereti munka és rengeteg töprengés, írás megszülte konklúziót. És bár az igazinak szánt mű így már nem készülhet el soha, töredékességében is megrázó olvasmányélményt kapunk.

 

Térey János: Boldogh-ház, Kétmalom utca – Egy cívis vallomásai. Jelenkor, 2020

Hasonló tartalmak

0036mark falra keni a nosztalgiát

Klasszikus magyar és amerikai rajzfilmfigurák jelennek meg a budapesti utcák falaira kiragasztott paste-up graffitiken, amelyeket a máig névtelenségbe burkolózó street art alkotó, 0036mark készít a múlt évtized vége óta.

A zene mint rituális tett – megjelent Kobza Vajk új lemeze

Kobza Vajk erőlködés nélkül teremt minden képzeletet megragadó saját univerumot, mely semmi máshoz nem hasonlítható. Legújabb albuma, a Csillanás olyan emlékeket, érzéseket, történeteket hív elő, melyekről a zajba fulladó világunkban már egészen elfeledkeztünk.

Egy a hazánk – mit üzen ma az Ismerős Arcok debütlemeze?

Húsz évvel ezelőtt jelent meg az Ismerős Acok Egy a hazánk című lemeze, mely azóta is mérföldkőnek tekinthető – szélsőséges gondolatoktól mentesen, ma is érvényes és használható módon buzdít a határokon átívelő hidak építésére. Érdemes újrahallgatni.

Szécsi Margit több volt, mint Nagy László felesége

A kortárs irodalmi élet nagy adósságot törlesztett azzal, hogy a 2003-as összegyűjtött versek után két évtizeddel Szécsi Margit lírai életművéből ismét kapunk egy válogatást Bicskám és szívem kinyitva címmel.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!