Azt hiszem, nemcsak ma van ez így, akkor is így lett volna, ha Hamvas művei „normális módon” jelenhettek volna meg, még a szerző életében, megírásuk sorrendjében. Magyarul: ha az életmű jelentős része nem a fióknak íródott volna az ismert okok miatt. Mindez csak azért jutott eszembe, mert a fülszövegben Várhegyi felteszi a költői kérdést: „mi történt volna, ha megjelenhet Az ősök útja és az istenek útja 1943-ban, megírása nehéz történelmi pillanatában? Hangja talán mélyen időszerű lesz, és önvizsgálatra hív? Az őszinte szembenézés a magyarság legfontosabb sorskérdéseivel elutasításra talál?” Persze nem tudjuk, mi történt volna, de azt hiszem, valami nagyon hasonló, mint manapság. Súlyosbítva azzal, hogy a könyvek ereje, az írott szó hatása ma már össze sem hasonlítható a nyolcvan évvel ezelőtti állapotokkal. A könyvnek, az esszének, a versnek, egyáltalán, bármiféle irodalmi műnek ma már szinte alig van rezonanciája.
Legradikálisabb és magyar tárgyú, de nem „úgy”, hanem hamvasi értelemben. Azaz nem trianonozás, nem székelyezés, nem revizionista sirám, hanem ennél jóval mélyebbre fúr, vagy ami ugyanaz, ennél jóval magasabbra emelkedik. Miközben persze a fentiek is ott lebegnek valahol az egészben. Hamvast – mint mindig – most is a bajok forrása érdekli. Az, hogy hol kezdődött minden, és hová vezet mindaz, ami egy homályos, nehezen feltérképezhető pontból indult ki. 1943-ban íródott, a sötétség mélyén. A sötétség „egyik” mélyén, talán pontosítsunk így, mert mégiscsak a 20. századi magyar történelemről van szó. Gondoljunk csak bele, milyen történelmi helyzetben volt 1943-ban Magyarország. Itt most helyet hagyok a belegondolásnak. (…)
A mű három részből áll. Az első címe Kényelmetlen közkérdések, a másodiké Ágis tragédiája, a harmadiké Politika helyett misztika. Tulajdonképpen már e három cím alapján legalábbis körvonalazható, miről van itt szó. Hamvas a legelején ezt írja: „A legutóbbi tíz év alatt több irodalomtörténetet írtak, mint azelőtt kétszáz év alatt.” Sejthető, hogy leginkább Babits Mihály és Szerb Antal irodalomtörténetére gondolhat, többek között. Amikor ezt olvastam, eszembe jutott, hogy mostanában mintha még több irodalomtörténet jelenne meg, mint a negyvenes évek elején. Irodalomtörténetek persze nem azért jelennek meg ilyen mennyiségben, mondja Hamvas, mert ennyire népszerű lenne a régi és a kortárs magyar irodalom az olvasók körében, hanem sokkal inkább azért, mert valójában mindez már senkit nem érdekel. „Él-e ma valaki, aki ösztönből és szenvedélyből Vörösmarty költeményeit olvassa? Válasz: nem él” – jelenti ki Hamvas az első lapokon. És ezzel igazán nehéz lenne vitatkozni. Ma, 2022-ben pedig már szinte értelme sincs a kérdésnek.
A magyar tárgyat Hamvasnál „hamvasul” kell értelmezni. A könyv címéből kiindulva mindez könnyen megérthető. Az ősök útja „a családoké, a nemzeteké, a törvényeké, az emberiségé. […] Ezen járunk, amikor nyelvünket és szokásainkat tiszteljük, amikor emberi hivatásunkat betöltjük. Az istenek útja a lelkiismereté. Mindnyájan erre lépünk, amikor kiemelkedünk abból, amit tanultunk s amikor azt tesszük, ami túl van nyelven és szokáson és törvényen és családon és nemzeten és amikor betöltjük feladatunkat, amivel bennünket Isten bízott meg”. Az Ágis tragédiáját megíró Bessenyei György Hamvas szerint arról a kudarcról beszél, amelyet ez a nép mintegy önmagának okozott. A sense of beauty, a harmonikus élet lehetőségét feláldozta a sense of prosperity, a gazdasági gyarapodás, a külső élet hiábavalóságainak oltárán. Ennek az utóbbinak atyját és megteremtőjét Magyarországon Hamvas Széchenyi Istvánban látja, de nem mindenestül, és mintha maga is felmentést keresne Széchenyi számára. A lényeg azonban nem ez, hanem az, hogy a harmonikus létezés és a haszonlesésen, az anyagi gyarapodáson alapuló élettechnika harca, úgy tűnik, azóta rég eldőlt. Legalábbis látszólag. A látszat és a valóság, az önámítás és az igazság közötti szakadék szinte beláthatatlanul mély. Hamvas a javaslatát Charles Péguy francia írót idézve így foglalja össze: mystique au lieu de politique. Azaz politika helyett misztika. A politika Hamvas szerint az, amikor az ember mástól várja, amit neki magának kellene elvégeznie. Az istenek útja nehezen járható út, emberfeletti erőfeszítéseket igényel. Az ősök útja „emberibb”, de ma már ez is egyre rögösebb, egyre komolyabb elköteleződést kíván. Sokkal inkább, mint 1943-ban. Ennyiben nekünk, ma élőknek nehezebb a dolgunk, mint Hamvas kortársainak volt.
Az ősök útja és az istenek útja – akármilyen közhelyesen hangzik is – ma talán még aktuálisabb, mint megírása idején. Jól látjuk, hová vezetett azóta a sense of prosperity: civilizációnk és a földi ökoszisztéma összeomlásához. Ez a tragédia innen, Szent Márton hegyéről nézve mintha még drámaibb módon látszana. A kolostor csendjében ülve egyértelmű a hamvasi mondatok végső igazsága: „Az istenek útja nehéz. Ha az ember erre lép, a föld megtagadja. Számolnia kell azzal, hogy a javakból nem kap semmit, egyedül maradhat és szegényen. De az istenek megadják neki, amit az ember csak az istenektől kaphat.”
Hamvas Béla: Az ősök útja és az istenek útja.
Medio Kiadó, Hamvas Béla kiskönyvtár, 2021