Keresztes Nagy Árpád és Fabók Mariann nemcsak a mindennapokban, de a színpadon is társak, emellett önálló műsorszámokkal is fellépnek. A színművész és az énekmondó élete egy erős felismerés után, de hosszú évek alatt fonódott össze. „Egyszer Árpád és én egymás után ugyanazon a színpadon léptünk fel, így volt alkalmunk megfigyelni a másikat. A rokonérzetet a népi kultúra közvetítéséhez való hozzáállásunk keltette. Mindkettőnket az vezérel, hogy élővé varázsoljuk a régmúltban gyökerező kincseket. Nem feledve persze a humort” – magyarázza Mariann belül is gyönyörű otthonukba lépve.
Az étkezőben ülünk le beszélgetni. „Mindketten már viszonylag érett időszakunkban voltunk, amikor találkoztunk. A kettőnk útja akkor ért össze igazán, amikor már túl voltam egy rogyadozó kapcsolaton. A Mancsival való összeolvadásunk annak is köszönhető, hogy a közös munkánkban az első perctől mindenkinek megvannak a maga feladatai. Ezeket, ha kell, összefésüljük, ha fontos, kritikával illetjük, konfliktus esetén pedig a közöttünk lévő lelki kapocsnak köszönhetően mindketten hátrébb tudunk lépni a másik javára” – ismerteti Árpád az alkotói és a társas lét kulcsfontosságú elemeit.
Fabók Mariann kérdésemre felidézi szakmai útjának kezdetét: „Miután elsőre nem vettek fel a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, úgy éreztem, nincs szükségem pótcselekvésre, valamilyen módon amint lehet, színházhoz szeretnék jutni. Ekkor, rám nem jellemző módon, becsöngettem az egyetlen pótfelvételit hirdető helyre, a Kolibri Színházba, s ott is ragadtam. Általuk szembesültem ugyanis a bábszakma csudájával.” Ezután már bábos szakon végezte el az egyetemet, de az eredeti vágyához híven később hosszú ideig színészként dolgozott a Miskolci Nemzeti Színházban. Az itt töltött évek alatt indult el önálló produkciója is Fabók Mancsi Bábszínháza néven. „Éreztem, hogy érdekel az önálló alkotói munka szabadsága. Két szólójátékom bemutatója után, mikor már ismertem Árpádot, úgy éreztem, meg kellene próbálnunk a közös színpadi alkotást. Ekkor fogtunk bele az Azért a kis bolondságért… című pajzán előadásunk megalkotásába. A próbákon szerettünk egymásba, tehát szépen egymás mellé rendelődött az életünk és a művészetünk.” A bábművészt villámgyorsan elvarázsolta Árpád otthona, Zsámbék is.
„Mindkettőnk megtalálta, amibe bele tudja adni a szívét – folytatja a férj. – Én korábban jazzgitároztam, zongoráztam, sőt próbálkoztam a flamencóval is, és bár a klasszikus zenei műveltség jó alapot nyújtott, tudtam, hogy valami hiányzik. Kobzos Kiss Tamás hatására kezdtem kobzon, dudán, furulyán játszani.” A művész önálló históriás estjeit is széles körben ismerik. „A mi gyönyörű nyelvünkön nem fog az idő. Ha ma felcsendül egy ötszáz éves énekünk, Európában szinte egyedülálló módon, nálunk mindenki érti a szöveget. Ma készen kapjuk a képeket, pedig a saját anyanyelvünkben rejlik a legszebb képalkotó szerkezet. Ha elgondolkozunk egy Balassi-versen, ha kicsit a magyar nyelv mögé tudunk nézni, rájövünk, valamiért bizony »él nemzet e hazán«. Nem titkolt szándékom, hogy a magyarság értékeit, keresztény hagyományainkat az énekmondás útján közvetítsem. Ezek a dalok ugyanis a mai napig képesek felemelni a lelkünket” – gondolkodik el, miközben mi már a lépcsőn ülő kislányával kiegészülve hallgatjuk szavait.