A nevét mindenki ismeri. Sokan a történetét is. Mármint azt, hogy Bajor Gizi nagy színésznő volt, nemzeti színjátszásunk óriása, akit alig ötvenhét évesen ölt meg megzavarodott férje. 

De a lényeget, a legfontosabbat legfeljebb néhányan tudják. Csak azok, akik még látták színpadon. Ők megmondhatják, hogy

ha belépett a színre, megállt a levegő, vagy éppen felizzott, ahogy akarta.

Olyankor csak rá lehetett figyelni, csodát tett egy bólintással, egy megtorpanással, azzal, ahogy felemelte vagy levitte a hangját. Mi már csak elhihetjük, hogy mindent tudott – de nem tudhatjuk, bármennyire szeretnénk. Bizonyos értelemben ez is tragédia és veszteség, nem csak korai és értelmetlen halála.

Jean Cocteau: Szent Szörnyetegek című színművének főszereplői Bajor Gizi és Ráday Imre színművészek. Forrás: Fortepan

Bajor Gizi fontos alakításait nem őrzi filmszalag, de még ha játszott volna is filmekben, azok sem adnák vissza a jelenlétben rejlő erőt, és ugye az sem mindegy, milyen az a film… Gondoljunk csak Jávor Pálra, akit a mai nézők – ha nézik egyáltalán a filmjeit – jóvágású, bajuszkás amorózónak látnak, pedig Gobbi Hilda szerint ő volt a valaha élt legnagyobb Peer Gynt. 

Bajor Gizi a képzeletbeli stafétája, amelyet Jászai Maritól vett át, Törőcsik Marihoz került. A szerencsésebb korban született Törőcsik Marihoz, akinek zsenialitását már színházi közvetítések és méltó filmek sokasága őrzi. Bajor Giziből nekünk, utódoknak már csak a története jut, azzal kell beérnünk.  

De ez a történet is érdemes a megismerésre. 

Sámlin, hálóingben

Kislányként a Kálvin téri Báthory kávéház törzsvendégeinek kedvence volt, ugyanis apja, Beyer Marcell bérelte a helyet, nem túl sikeresen. 

„Én már korán, négy-öt éves koromban magamra akartam vonni a figyelmet. Kosztümöket csináltattam hálóingből meg színes szalagokból, a szobában körbeültettem a babákat, fölmásztam egy sámlira, és verseket szavaltam, énekeltem, szóval produkáltam magam nekik. Ebben a mulatságban Mariska nővérem segített, ő varázsolta estéli kosztümmé a hálóingeket, rakta nyakamra a mama gyöngyeit, rendezte el a szekrényből kiráncigált szalagokat…” – emlékezett a színésznő gyermekkorára. 

Miután a család anyagi helyzete megrendült, az addig az angolkisasszonyoknál nevelődött lány saját döntése nyomán felvételizett a színiakadémiára, ahol hamarosan mindenki tisztába lett vele, milyen nagy jövő vár rá.

A színházak versenyeztek érte, de két év kivételével egész pályáját a Nemzeti Színházban töltötte.

Volt Lady Milford, a kaméliás hölgy, Anna Karenina, Kleopátra, Júlia, Lujza, Puck és Titánia, még bolond Ásvayné is. Mindent eljátszott a tragédiától a vígjátékig. 

A próbák alatt jó darabig példánnyal a kezében dolgozott, inkább csak figyelt, és szívta magába a szituációkat, belakta a darabot, aztán a kellékes próbánál mintha pillangó kelt volna ki, kibontotta ötleteit, megtöltötte élettel, felragyogtatta a szerepet. Először a kollégákat bűvölte el, azután a nézőket. Tökéletesen uralta a testét, a hangját, és, ne feledjük, ő még abban az időben állt a színpadon, amikor nem volt mikroport… A színház akusztikáján túl kiváló beszédtechnikájának köszönhető, hogy őt a kakasülő tetején is hallani lehetett. 

Nagy lábon…

Jó partner volt színpadon, az életben is végtelenül segítőkész ember. Szeretett élni, tudott apróságoknak is örülni, és szeretett adni. Gizi októberben kezdte a karácsonyt – írta Gobbi Hilda, aki szinte imádta. Már gyerekként rajongott érte, gyakorlatilag minden este várta a színészbejárónál, és élete nagy ajándékának tekintette, hogy idővel mester-tanítvány kapcsolatba kerültek. Ő is leírta, és sokan mások, hogy karácsonyra úgy százcsomagnyi ajándékkal készült, mindet becsomagolta szépen. Az volt az öröme, ha valakinek a titkos vágyát teljesíthette. Egyszer jelenésre várva kihallgatta két fiatal színésznő beszélgetését, akik selyem fehérneműről, számukra elérhetetlenül drága darabokról ábrándoztak. Karácsonyra megkapták Bajortól.

Blaha Lujza tér, Nemzeti Színház. Bajor Gizi a Pirandello: Játék vagy Élet című darabjában. Fortepan / Új Nemzedék napilap

Használt ruháit, cipőit, színpadi jelmezeit az öltöztetőnőjén, Cséki nénin keresztül ugyanúgy továbbadta. Bár nem volt könnyű gazdát találni nekik, mert negyvenes volt a lába, és sajátosan szabálytalan az alakja. Mindemellett szeretett spórolni. Ha valamihez olcsóbban jutott hozzá, diadallal újságolta. Budai villáját és balatonföldvári nyaralóját nagy gonddal szépítgette, különösen a textilfélékre volt gondja. Bútorhuzat, terítő, párnák. Lelkesen dolgoztatta a kárpitost, a varrónőt, aztán bezsebelte vendégei dicséretét. Szerette a sok embert maga körül, etette, kényeztette őket, játszott nekik. 

Ha volt valakinek valami jó ügye, biztos lehetett benne, hogy „a Gizi” mellé fog állni. Ilyen volt Gobbi Hilda első projektje, a színészotthon, aminek javára Bajor bőkezűen adományozott, és több jótékony előadásban szerepelt.

Az utolsó smink

Mindez több volt jószívűségnél vagy nagyvonalúságnál, Bajor Gizi a nehéz időben is jelesre vizsgázott emberségből. Villájában nemcsak zsidó származású férjét, de más üldözötteket is bújtatott, például a katonaszökevény Tamási Áront, akinek saját kezűleg vágta le hosszúra nőtt haját. A villa, ami egy ideje, és Gobbi Hilda lankadatlan erőfeszítéseinek hála, a magyar színészet múzeuma, egyben az emberi helytállás emlékhelye is. A legnehezebb időkben, amikor egy razzia nyomán Bajor első férjének nála bujkáló kisfiát és a gyerek anyját elvitték a nyilasok, bement utánuk a pártházba, és elintézte, hogy kiengedjék őket. Pedig remegett a szája a félelemtől, egyáltalán nem volt magától értetődő, hogy sikerülni fog.

Mindent elmond a jelentőségéről az, hogy két egymástól gyökeresen eltérő korszakban is elismerték. A háború előtt Corvin-koszorút kapott, és ő lett az új rendszer első Kossuth-díjasa. 

Vajda Ödön ügyvéd volt az első férje, a második a Földhitelbank igazgatója, Paupera Ferenc, majd következett a híres fül-orr-gégész professzor, Germán Tibor, akivel a kapcsolat egyáltalán nem a férfi rajongásával kezdődött. Bajor udvarolt, ostromolt, és persze győzött. Jó házasság, mondták az ismerősök, barátok, csak a szörnyű tragédia után jutott eszébe mindenkinek, hogy azért voltak bizonyos jelek…

Halálhírét este mondta be a rádió, a szokásos „tragikus hirtelenség” kifejezéssel írva körül a tragédiát. A Nemzeti Színházban aznap próba volt, oda már délelőtt eljutott a hír. Major Tamás kért egy kis figyelmet, ő jelentette be a megkövült kollégáknak. Az, hogy a férje ölte meg, és vele saját magát is, csak napokkal később lett nyilvános.

Bajor Gizit a Nemzeti Színház előcsarnokában ravatalozták fel, arcát erre az utolsó jelenésre Dajka Margit festette ki. A gyászbeszédek után elindult a menet, ki a Farkasrétre, a koporsót szállító autóra ibolya- és hóvirágcsokrokat dobtak az út szélén sorakozók. Bajor Gizi és családja sírja a temető bejáratához közel, közvetlenül a ravatalozók mögött található.