A Teljesen odavagyok számot hallgatva a világra nyitott, empatikus énekes képe rajzolódik ki. Otthonról hoztad ezt a képességet?

Felnézek a szüleimre. Elképzelhető, hogy a testvéreimmel miattuk lettünk az átlagnál rugalmasabb, empatikusabb emberek – talán ezért is fordultak közülünk többen is a segítő szakmák felé. András bátyám izomsorvadásban szenvedett, tolókocsiba kényszerült, ebből fakadóan mi kicsit másképp nőttünk fel, mint a kortársaink. Andris állapota fokozatosan romlott, de mégsem mondhatnám, hogy a betegsége ránk zárta volna az ajtót. Mindenhová eljutottunk, ahová szerettünk volna. Teljes életet élt, egyetemet végzett, újságíróként dolgozott: megalapította a Filmtekercs.hu oldalt, és 2022-ben bekövetkezett haláláig felelős szerkesztője is volt. Hiányzik, főképp a tanácsai és az, hogy megbeszéljük, kivel mi történt aznap. Az ő hatására fejeztem be végül a tanítóképzőt is. 

A zene irányába is az ő tanácsára indultál?

Gyerekkori vágyam volt, hogy zenével foglalkozhassak. Hatéves koromban Gaál Natasa tanított klasszikus zongorára, később a szentendrei Ferences Gimnáziumban is nagyon jó énektanárom volt, majd Szvorák Katitól és Tímár Sárától tanultam népi éneklést. A gimnázium után beiratkoztam a váci Pikéthy Tibor Zeneművészeti Szakközépiskolába, de amikor ott nem találtam a helyem, Andris testvérem azzal vigasztalt, hogy nem baj, ha valaki húszévesen nem tudja, mi szeretne lenni. Ezért fél évre Angliába utaztam, ahol lehetőségem volt belelátni a zeneterápiába – megfigyelhettem, hogy milyen hatással van a zene egy Down-szindrómás vagy egy autisztikus emberre. Nagy vágyam, hogy egyszer majd itthon is segíthessek nekik. Hazatérve pedig Eredics Béla vett a szárnyai alá, miközben Andris testvérem újra a segítségemre sietett. A Filmtekercs.hu egyik rendezvényére felkért énekelni: eredetileg erre az egy estére, a gimnáziumi és Regnum Marianum katolikus közösségben megismert barátokból alakult meg a Konyhából a Drazsé nevű zenekar. Filmzenéket és sanzonokat játszottunk olyan nagy sikerrel, hogy meghívtak más rendezvényekre is. Végül 2021 őszén megjelent a Fülbevalós angyalok című kislemezünk. A dalszövegeket és a zenét én írtam, a hangszerelést a fiúkkal közösen végeztük. A zenekar élete ezzel a lemezzel lezárult, de a barátság a mai napig megmaradt. Jelenleg egyébként Kolosai Ferenc tanítványa vagyok, neki rengeteget köszönhetek hangképzés, illetve a biztosabb színpadi jelenlét szempontjából is.

Említetted a Regnum Marianum katolikus közösséget.

A Regnumban nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a lelkünk rendben legyen. Kicsit olyan, mint a cserkészet, hiszen természetesen, a természetben közeledünk a Jóisten felé. Bennem leginkább a Mária-tiszteletet erősítette. Csecsemőkoromban tüdőgyulladásom volt, amibe majdnem belehaltam. Ekkor édesanyám Máriához imádkozva kérte a gyógyulásomat, az ő tenyerébe helyezte az életemet. Mind a mai napig érzem ezt a vezetést az életemben. Egyedül ugyanis sokkal nehezebb jót alkotni – nem hiszem, hogy lenne művészet az égiek segítsége nélkül. A regnumi közösség egymás segítésére és tiszteletére is megtanított. A zeneiparban például különösen fontos, hogy a nők támogassák egymást.

Sergő Sára dalai milyen stílusban íródnak?

A most megjelenő lemezem stílusokon átívelő, kicsit bossa novás, sanzonos, leginkább folk-pop stílusú számok szerepelnek rajta, amelyekben a szövegközpontúság a lényeg. A népi vonal egészen biztosan velem marad. Az „egy szál gitáros” dalok között viszont szerepel egy kakukktojás: gitár mellett ugyanis dobkíséret hallható, és egy kedves hölgy történetét meséli el, aki arra kért, hogy írjak róla egy dalt. Februárban hozzá is láttam, és pont akkoriban találtam rá Petőfi egyik négysoros versére, amelynek Nem tesz föl a lyány magában egyebet… a címe. Tökéletes refrénnek bizonyult. Ez egy Petőfi feat. Sári dal lesz.

Honnan inspirálódsz?

Lassan tíz éve, mióta Szentendréről Budapestre költöztem, a nagyvárosi lét traumáját próbálom feldolgozni. A közösségi közlekedésben figyelem a velem együtt utazókat, és igyekszem kitalálni a külső jegyek alapján, kinek milyen élete lehet. A dalaim ezért elsősorban különböző női sorsokról mesélnek néha mély fájdalommal, olykor pedig bohókásan.

Különleges videóklip készült a szólóalbum címadó dalához.

Igazából nem mondanám tipikus videóklipnek. Egy grafikus-formatervező gyerekkori barátomnak felvázoltam milyen hangulatot szeretnék átadni, és milyen színvilágot képzelek el hozzá. Majd a metróban felvett pillanatokat „megmutattuk” a mesterséges intelligenciának, hozzáadtuk az elképzeléseinket, és az MI megalkotta a Teljesen odavagyok dalhoz rajzolt történetet. Érdekes kísérletezés volt. Testközelből tapasztaltuk, mennyi emberi munkára van szükség még a mesterséges intelligenciához is.

Ha jól tudom, más különlegessége is van az albumnak.

Igen, két novellám is hallható rajta. Egy-egy erőteljesebb érzésből egyszer csak papírra vetődött két fontosabb téma: az egyik a tanárkérdést, a másik az egyedüllét és anyaság közötti viszonyt mutatja be. Az egész lemez hangulata pedig egy szimbolikus helyen válik valósággá ezen a nyáron: a szentendrei Japánkertben. A tizennyolcadik születésnapomat ugyanis Japánban töltöttem a Csillagszemű Gyermektáncegyüttes vendégénekeseként, most pedig egy számomra kedves helyszínen indulhat útjára a szólókarrierem.

Dalpremier a kronika.hu-n! Megjelent Sergő Sára Teljesen odavagyok című dala | Magyar Krónika

Május 21-én a kronika.hu olvasói elsőként hallhatták az énekes-dalszerző Sergő Sára Teljesen odavagyok című első albumának címadó dalát.