Január 25-e Szent Pál megtérésének emléknapja. A Benjámin törzséhez tartozó, de római polgárnak született Saul a keresztények elkeseredett üldözője volt, „dühtől lihegve halállal fenyegette az Úr tanítványait” – olvashatjuk a Szentírásban. Damaszkuszba tartott, hogy onnan Jeruzsálembe hurcolhassa az elfogott keresztényeket, amikor az égből hirtelen vakító fényesség ragyogta körül. „Földre hullott, és hallotta, hogy egy hang így szól hozzá: »Saul, Saul, miért üldözöl engem?« Erre megkérdezte: »Ki vagy, Uram?« Az folytatta: »Én vagyok Jézus, akit te üldözöl. De állj fel és menj a városba, ott majd megmondják neked, mit kell tenned.«” (ApCsel 9,3–6)

Michael Willmann: Szent Pál megtérése. Forrás: Wikipedia

Saul megvakult, útitársai kísérték Damaszkuszba. Három napig nem evett és nem ivott. Az Úr megjelent egy damaszkuszi tanítvány látomásában, és elküldte Saulhoz, „mert választott edényem ő, hogy nevemet hordozza a pogány népek, a királyok és Izrael fiai között” (ApCsel, 9,15). A tanítvány felkereste Sault, és elmondta, hogy Jézus küldte hozzá, hogy visszakapja a szeme világát és elteljen a Szentlélekkel. Saul nyomban visszanyerte a látását, a valódi megtéréshez pedig szembe kellett néznie múltjával, mindazzal, amit addig elkövetett. Mikor erre képes volt, lánglelkű keresztény hittérítővé vált.

A Legenda aureában olvashatjuk, hogy Szent Pál megtérésének kívülről három jele volt: a földre esés, a megvakulás és a háromnapi böjt. „Földre esett, hogy fölemelkedjék, tudniillik alantas szenvedélyéből. Ágoston erről: »Pál földre esett, hogy megvakuljon, megvakult, hogy megváltozzék, megváltozott, hogy elküldessék, elküldetett, hogy az igazságért megölessék.« – Ugyancsak Ágoston: »Összetört az őrjöngő, és lett belőle hívő. Összetört a farkas, és lett belőle bárány, összetört az üldöző, és lett belőle hirdető. Összetört a kárhozat fia (2 Tesz 2,3), és lett belőle választott edény (ApCsel 9,15).«”

Valentin de Boulogne: Pál levelet ír. Forrás: Wikipedia

Megtérését nevének megváltoztatásával is hangsúlyozta, a zsidó Saul helyett római nevét, a Paulust használta. Jankovics Marcell Jelkép-kalendáriumában felhívja a figyelmet arra, hogy a névcsere jelképes értelmű. „Az eredeti Saul a zsidók szálfatermetű első királya volt, míg a latin paulus »kicsinyt« jelent, és az amúgy is aprócska Pál, aki »Saulként« a legnagyobb volt az üldözők között, az apostolok sorában is a legkisebbnek mondta magát. A páli fordulatnak tágabb jelentést adott az a tény, hogy az addig csak zsidók közt térítő apostolokkal szemben Pál a pogányok misszionáriusa lett: a Törvény útjáról a Hit útjára tért, mint maga írta több helyütt.”

Szent Pál megtérését pálfordulásnak is nevezik, a magyar néphagyományban e néven vált jelentős időjárás- és termésjósló időponttá. Elődeink az aznapi szép, derült időjárásból hosszan tartó hidegre következtettek, a tiszta idő jó szénatermést, a szél viszont kevés szénát jósolt. Az elkövetkezendő időjárás kifürkészése mellett betegségek, járványok jóslására is alkalmasnak tartották Pál napját, úgy vélték, ha ködös, az a pestis, kolera jele lehet.

Fotó: MTI/Varga György

Dömötör Tekla Magyar népszokások című könyvében olyan verset is olvashatunk, amely összefoglalja a napra vonatkozó regulákat: „Pál fordulása, ha tiszta, bőven terem mező, puszta. Ha szeles, jön hadakozás, ha ködös, embernek sírt ás, ha pedig esős vagy nedves, lesz a kenyér igen kedves.” Bálint Sándor Ünnepi kalendáriumában a „pálfordulás: fele kenyér” szólást említi. „Azt akarják vele mondani, ha a télire eltett élelem és takarmány fele még megvan, akkor nincs baj: a család már kitelel” – adja meg hozzá a magyarázatot Bálint Sándor.

E napon a lucapogácsához hasonló pálpogácsát sütöttek, és minden családtagét más és más libatollal jelölték meg. Úgy vélték, akié a sütés közben megperzselődik, arra betegség, akié megég, arra halál vár a következő esztendőben.

A Jelkép-kalendáriumban a kötélveréssel kapcsolatos Pál-napi hiedelmekről is olvashatunk. A középkori Franciaországban január 25-e a kötélverők napja volt. „Ekkorra már fonásra készen állt a len és a kender. A hulladékból nagy tüzet raktak a fonókban, s fehér len-, kendervászon ruhában körbetáncolták.” 

Sault a keresztények „megkötözőjeként” emlegették, így a kötél többször szerepel legendájában. Később, amikor már őt is üldözték, elfogták és megkötözték, úgy szabadult, hogy kötelékei lehullottak, más alkalommal, amikor a tengeren hajóztak, úgy menekültek meg egy viharból, hogy Pál elvágta a mentőcsónakokat rögzítő köteleket. Mindez lehetett az alapja annak a néphitnek, amely szerint „Pál fonja az égi kötelet, amelyen az égiek utat találnak a földiekhez és viszont” – írja Jankovics Marcell.

Kiemelt fotó: MTI/Máthé Zoltán