Veri az ördög a feleségét (1974)
A nemrég elhunyt András Ferenc életművének második legfontosabb darabja a legendás Dögkeselyű mellett egyértelműen a Veri az ördög a feleségét és a rendező ebben a szatírájában sem volt szívbajos a szocializmus bírálata kapcsán. A dokumentarista elemekkel átszőtt alkotás középpontjában egy család áll, akik egy magas beosztású tisztet várnak a balatoni nyaralójukba és mindent megtesznek azért, hogy a kedvére tegyenek, a nagy igyekezetük azonban egyre kínosabb helyzeteket szül. A vígjáték hatalmas siker volt, András Ferenc viszont nem nyerte el vele a rendszer kegyeit, a bemutató után legalább öt évig nem engedték forgatni egész estés művet.
Elégtételt jelenthetett neki azonban, hogy – miként a nekrológunkban felidéztük – a nagy példaképe, Truffaut nemcsak hogy látta a Veri az ördög a feleségét, hanem az Életem filmje című könyvében a száz kedvenc alkotása közé is besorolta, ráadásul üzenetet is küldött neki, hogy ha egyszer Párizsban jár, látogassa meg, András Ferenc így személyesen is találkozhatott vele.
Humorral és erőszakkal is sokkolta a rendszert – András Ferenc filmrendezőre emlékezünk | Magyar Krónika
Az ő nevéhez fűződik az egyik legkiválóbb magyar bűnfilm, a Dögkeselyű, amelyben krimibe ágyazva bírálta a szocializmust, de felejthetetlen mások mellett a …
A Pogány Madonna (1981)
Bujtor István Bud Spencer állandó szinkronhangja volt, egyszer találkozott is a sztárral és állítólag utóbbi azt javasolta neki, rendezzen maga is filmeket. Megfogadta a tanácsát és így született meg A Pogány Madonna, amely minden elemében az olasz pofozómester alkotásaira emlékeztet, csak éppen a Balaton régiójára adaptálva: vaskos, de ártalmatlan poénok, játékos, szatirikus akciójelenetek és verekedések és persze egy rejtélyes bűnügy. A film hatalmas siker lett,
Ötvös Csöpi pedig a magyar mozgókép történelmének egyik legnépszerűbb karakterévé vált, így nem meglepő, hogy Bujtor még hat másik alkalommal is eljátszotta a szerepet.
Érdekesség – és hatalmas spoiler azok számára, akik még nem látták ezt a klasszikust –, hogy a gyilkos nem lehetett magyar állampolgár, hiszen a szocializmusban az elképzelhetetlen lenne, de mivel nem tudták megoldani a nyelvi akadályokat, ezért külföldi sem, így jött az áthidaló ötlet, hogy Soltész egy külföldre szakadt hazánkfia.
Tüskevár (2012)
Érdekes, hogy míg a szocializmus alatt számtalan magyar ifjúsági film született, addig a rendszerváltás után ez a műfaj szinte teljes mértékben eltűnt. A 2010-es évek elején néhány alkotó kísérletet tett ennek feltámasztására, ezzel a szándékkal készült a Sherlock Holmes nevében vagy A kőmajmok háza, valamint a Tüskevár is. Fekete István regényének frissebb adaptációja sajnos meg sem közelíti Fejér Tamás 1967-es klasszis feldolgozását, ugyanakkor az operatőri munka szép, a balatoni hangulat magával ragadó és már csak az impozáns szereplőgárda miatt is érdemes adni neki egy esélyt. Olyan színészek váltják benne egymást ugyanis, mint mások mellett Détár Enikő, Eperjes Károly, Haumann Péter, Molnár Piroska, Pogány Judit vagy Rékasi Károly.
Együtt kezdtük (2022)
Kerékgyártó Yvonne a Sziget Fesztiválon játszódó Free Entry-vel már bizonyította, hogy képes hiteles képet alkotni a mai fiatalokról, az Együtt kezdtük esetében azonban ez csak fele-más módon sikerült. A történet középpontjában egy gimis baráti társaság áll, akik tíz évvel az érettségi után ismét találkoznak az egyikük esküvőjén és együtt töltenek egy hétvégét a Balatonon, ez idő alatt pedig kínos, romantikus és vicces szituációk váltják egymást. A leginkább az Egynyári kaland című sorozat stílusára emlékeztető filmet a szerethető karakterek elviszik a hátán, kár, hogy néha teljesen életidegenen viselkednek, a második félidőben a szentimentalizmus is túlcsordul és nehezen megbocsátható Fluor Tomi slágerének, a Mizunak a bejátszása is. Ugyanakkor az alkotás végig azt a benyomást kelti, mintha a Magyar Turisztikai Ügynökség támogatta volna, a megnézése után garantáltan ellenállhatatlan ingerenciát érzünk majd arra, hogy autóba vagy vonatra pattanjunk és az északi part felé vegyük az irányt, majd megigyunk egy fröccsöt a naplementében.
Nyugati nyaralás (2012)
A veszprémi autószerelő, Maurer Gyuri a nyolcvanas évek derekán épp külföldre indulna nyaralni a családjával, de végül eggyel kevesebbet útlevelet kapnak. A férfi fejéből ekkor hirtelen kipattan az az idióta ötlet, hogy kölcsönveszi egy nála hagyott disszidens magyar luxuskocsiját, majd azzal a Balaton felé veszi az irányt a famíliájával és magukat nyugati turistának kiadva élvezik a megkülönböztetett ellátást – az álca azonban túl jól sikerül, kémnek nézik őket és hamar komoly gondba keverednek. Az alkotás rendkívül hangulatosan és korhűen idézi meg a szocializmust, a színészek kiválóak – élen Mészáros Mátéval, Pokorny Liával és Szőke Abigéllel – a poénok többségében azonban sajnos besülnek. Mindez azért is különös, mert Tiszeker Dániel rendezte, akinek talán minden idők legjobb és legviccesebb magyar ünnepi filmjét, a Nagykarácsonyt köszönhetjük.
Kiemelt kép: Nyugati nyaralás (Forrás: Fórum Hungary)