Az élelmiszerpazarlás felel az emberek által kibocsátott üvegházhatású gázok 10%-ért világszerte, ezáltal rendkívül negatív hatással van a környezetünkre. Magyarországon 230.000 tonna élelmiszert pazarlunk el évente, ez fejenként 40.000 forintnak felel meg. Az elpazarolt mennyiségből 430.000 ember lakhatna jól egy éven keresztül, napi három bőséges étkezéssel számolva. A Munch által megmentett hárommillió csomag annyi üvegházhatású gázkibocsátásától kímélte meg a környezetünket, ami 82.318 Párizs-Róma közötti retúr repülőútnak felel meg utasonként.
A fenntartható szokások egyre nagyobb teret hódítanak Európában. Az újrahasznosítás, az egyszer használatos műanyagok csökkentése, valamint a vászon bevásárlótáska használata sokak számára a mindennapok részévé vált, azonban az ételpazarlás környezetre gyakorolt hatásaival még mindig nem foglalkozik eleget a társadalom. Azt, hogy kifizetődő lenne nagyobb figyelmet szentelni a problémának jól illusztrálja, hogy a hárommillió meglepetéscsomaggal együtt megközelítőleg 5.89 milliárd liter vizet is „megmentettek” a muncholók.
Élelmiszer-pazarlás elleni harc mint gasztrokaland? | Magyar Krónika
Sokat hallani az élelmiszer-pazarlásról, pedig számos módon tehetünk ellene, például egy applikációval is. Wettstein Alberttel, a Munch egyik alapítójával beszélgettünk.
A 2020-as indulása óta a Munch partnereinek száma már több mint 4000-re nőtt négy országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia és Románia) – ezek között találunk pékségeket, éttermeket, kávézókat, az ismert élelmiszerláncok üzleteit és kisvállalkozásokat is. A vállalat olyan nemzetközi partnerekkel büszkélkedhet mint a holland SPAR, a német PENNY, a francia Auchan és a világ leghíresebb kávézólánca, az amerikai Starbucks.
A Munch ételmentő közösség tagjai országos és megyei Facebook csoportokban cserélnek tapasztalatot egymással: megosztják a kapott csomagok tartalmát, a muncholással kapcsolatos élményeiket és a saját ételmentő tippjeiket is.
A Munch applikációján keresztül legalább 50%-os kedvezménnyel vásárolhatóak meg a meglepetéscsomagok, így mindenki jól jár. A felhasználók jó minőségű élelmiszerhez juthatnak pénztárcabarát áron, a kereskedők pedig bevételt szerezhetnek a feleslegükből és új vásárlókat szólíthatnak meg az ételmentés által. |
Tavaly elindult a Munch Market, amelynek célja a nagykereskedőknél a túltermelés vagy egyéb oknál fogva beragadt termékek megmentése. A gyártók ezáltal közvetlenül juttathatják el termékeiket a vásárlókhoz, akik így minőségi árucikkeket érhetnek el kedvező áron. A webshop 600 termékkel indult, a kínálat mára ennek közel háromszorosára nőtt. A platform olyan partnerekkel és beszállítókkal büszkélkedhet, mint a Chio, a Bonduelle és a HELL. A Munch Market annyira sikeresnek bizonyult, hogy a közeljövőben már az applikációban elérhető lesz.
Nyitókép: Pexels