A protestantizmus világában szokatlan kultuszt építettek az erdélyi unitárius hívek Dávid Ferenc alakja köré – a hitelveiért börtönbe vetett prédikátor megpróbáltatásait Jézus Krisztus passiójával állították párhuzamba.
Mint az minden forradalmi irányzat esetében történni szokott, a reformáción belül is megjelentek radikális csoportok, a reformációt is megreformálni kívánók. A 16. században ezek a mozgalmak hirdették, hogy híveiknek egyedül a Bibliára kell alapozniuk hitüket, továbbá mindenkinek jogában áll magának tanulmányoznia a Szentírást, amire az írni-olvasni tudás terjedésével egyre nagyobb lehetőség nyílt. Ilyen, akkoriban radikálisnak számító elképzeléseket képviselt az unitárius egyház alapító püspöke, a katolikusból evangélikussá, reformátussá, majd végül unitáriussá váló Dávid Ferenc is.
A prédikátor tragikus sorsa a mai napig unitáriusok százait indítja meg, és veszi rá arra, hogy részt vegyenek a dévai zarándoklaton. Egyházuk börtönben elhunyt alapítójára mártírként emlékeznek, alakját az idők során pedig már-már messianisztikus jegyekkel ruházták fel. Erről árulkodik az unitáriusok történetét összefoglaló, Kénosi Tőzsér János és Uzoni Fosztó István által a 18. század végén írt, Az erdélyi unitárius egyház története című mű, amely egyszerre számít kezdetleges történészi munkának és korabeli forrásnak arról, miként próbálták megteremteni Dávid Ferencnek a protestantizmustól egyébként merőben idegen kultuszát.
Változó hitelvek
Az antitrinitárius nézetek megjelenése előtt a reformáció vezérei csupán a szerintük eredeti keresztény elvekhez akartak visszatérni, saját felfogásukban ők számítottak ortodoxnak. Dávid Ferenc ezzel szemben a folyamatos kijelentésben hitt, amikor Luther írásait olvasva reformált a katolikus hitről. Miután találkozott Kálvin tanaival, és úgy ítélte meg, hogy a genfi prédikátor kijavította a Luther által elkövetett és megtartott hibákat, áttért a református hitre. Végül az antitrinitárius irányzathoz csatlakozván Isten ihletésére hivatkozott, és megvetette az unitárius egyház alapjait. Hitének két alappillére a Szentírás és lelkiismeretének indíttatása volt.
Az egyház alapításának idején az unitárius hitelvek közel sem voltak még letisztultak. Teológiájuk folyamatosan változott, ugyanis célként tűzték ki az emberi lélek és a különböző korszakok fejlődésének követését. Legfőbb tanításuknak a Szentháromság újraértelmezése számított. Istent a legfőbb szeretetként, Jézus fiúságát pedig nem adottságként, hanem az Istenhez való hasonlatosságként, az ő tökéletességére való törekvésként értelmezték. Hitük szerint a Szentlélek Isten lelke, amely tőle elválaszthatatlan. A kereszténységet főként szellemi síkon értelmezték, ezért próbálták lerázni magukról a béklyónak tekintett dogmatikát és a külsőségeket egyaránt. Egyedül a Szentírást és az Isten hangjaként felfogott lelkiismeretet fogadták el tekintélyként, ami tulajdonképpen a Biblia saját személyes értelmezését jelentette.
A szilárd hittételek hiánya magában hordozta annak veszélyét, hogy az akkor még fiatal egyház a teológiai viták mentén darabokra hullik szét. Az 1568-as tordai országgyűlés, amelyhez a vallásszabadság megszületését szokták társítani, bevett felekezetként ismerte el a katolikust, a lutheránust, a reformátust, valamint az unitáriust, megtiltott azonban mindenféle újítást a továbbiakban, a stabilitás érdekében rögzítve ezzel az egyházak akkori állapotát.