Milyen elgondolásból alapították a Magyar Mozdulatművészeti Társulatot alkotótársával, Fenyves Márkkal?
Először nem ezen a néven alakultunk, hanem Még1 Mozdulatszínház néven, de Dienes Gedeon ezt túl pejoratívnak találta, és meggyőzött minket, hogy nevezzük nevén a gyereket. A nyolcvanas években volt már egy Orkesztika Mozdulatszínház nevű társulat, amit Tatai Mária vezetett, Márkkal is ott ismerkedtem meg, mi tulajdonképpen abból váltunk ki. Az Orkesztika Mozdulatszínház főleg amatőrökből állt, nekünk pedig az volt a fő célunk, hogy bebizonyítsuk a magyar táncszakmának, ez a műfaj igenis tud sokkal több lenni ennél. Persze ez a társulat eredményeiből nem von le semmit, hisz korszakalkotó volt.
Mi jellemző a repertoárra?
Három típusú előadás szerepel a repertoárunkon. Azokban az esetekben, amikor találunk az általunk kezelt hagyatékban dokumentumokat, fotókat, koreográfiai és zenei leírásokat, rekonstrukciós előadásokat készítünk. Ilyen a Dienes-féle Hajnalvárás misztériumjáték, ami tizenkét főre készült. Két és fél éven keresztül rekonstruáltuk. A Millenáris Teátrumban (ma Nemzeti Táncszínház) állítottuk színpadra 2001-ben, és azóta is tanítjuk a növendékeknek. Ennél az előadásnál „könnyű dolgunk” volt, mert voltak konkrét koreográfiai térrajzok, azonban van, ahol kevés kapaszkodó maradt fenn. Legutóbb azt kérték tőlem, hogy rekonstruáljam Kövesházi Ágnes Lélegző táncát, de sajnos egy szobron és egy fotón kívül semmi nem maradt fenn belőle, így ez nem tud újrateremtés lenni, csak inspiráció. A második része a repertoárunknak, hogy új utakat keresünk, hiszen mi a mai világban élünk, figyelnünk kell az új impulzusokat, beépíteni őket a műfajba. Az orkesztika rendszere nem megkövült, végleges dolog, folyamatosan, organikusan fejlődnie kell. A harmadik a vendégkoreográfus-programunk, ehhez kortárs alkotót hívunk a társulathoz.
Mi volt az első átütő előadásuk?
Az 1999-ben bemutatott In memoriam Dienes Valéria című darab. A szakma ezután kezdett felfigyelni ránk, hogy hoppá-hoppá, ezt a műfajt lehet professzionális szinten is csinálni: van mögötte technikai tánctudás, filozófia és szellemiség is.
Mit gondol, lesz valaha tömegműfaj a mozdulatművészetből?
Dienes már a harmincas években – amikor a fiókintézmények létrejöttek – leírta, hogy egyre silányul a minőség. Minél nagyobb tömegekhez ért el, annál inkább kopott a szellemisége. Én azt szoktam mondani, hogy az arra érdemeseknek szól. Ezzel nem azt mondom, hogy nem lehetne az alapjait nagy tömegekben elterjeszteni, de ez a téma egy hosszabb beszélgetést igényelne. Több törekvés is volt arra, hogy bekerüljön a NAT-ba, az általános iskolákban és az óvodákban megjelenjen ez a fajta szemlélet, de sok feltétel még hiányzik. A népszerűsítés mindig elkerülhetetlenül magában hordozza a kommerszesedés veszélyét. Az azonban biztos, hogy ez egy olyan magyar nemzeti kincs, ami nagyon nincs elismerve és megbecsülve.
Alkotótársa, Fenyves Márk korán, negyvenöt évesen elhunyt. Mindig óriási űr keletkezik, ha a szoros kapcsolatban álló alkotópárosok egyik fele elmegy. Hogyan viselte?
Amikor valakivel közösen hozol létre valamit, nagyon nehéz egyedül folytatni. Fiatal korunktól kezdve, huszonöt éven keresztül dolgoztunk együtt. Márk halála után egyrészt meg kellett találnom azt, hogy ki vagyok én önállóan nélküle, ami nem volt könnyű, másrészt azt, hogy mit is akarok ebből igazán továbbvinni. Igazán jól kiegészítettük egymást: én voltam a gyakorlatiasabb típus, úgymond a végrehajtó, a generátor, ő meg a kutató, a szárnyaló, a mindent részleteiben kidolgozó. Most egy új út kezdődött, amit nélküle kell járnom. Nyilván negyed évszázad nem múlik el nyomtalanul – sem a pedagógiai hozzáállásomban, sem a vizuális gondolkodásomban, sem a textíliák szeretetében, az anyag ismeretében. Sokat tanultunk egymástól az eltelt évek során, mondhatni, már egy kicsit egymásban léteztünk. De ebben a dimenzióban már csak én vagyok itt. Az elvesztése sokkal tudatosabbá tett engem pedagógusként is, főleg abban a tekintetben, hogy mi a valódi érték, és mi nem az.