Ennek a ma már az oktatásban is egyre elterjedtebb műnek a folytatásaként jelent meg A Biblia ételei, amely talán még nagyobb érdeklődésre tarthat számot azon egyszerű oknál fogva, hogy a világon minden ember eszik. Sőt, ha jobban meggondoljuk, szinte e körül forog az egész életünk: lényegtelen, hogy húsevők vagy vegetáriánusok, nagy vagy madárétkűek, családosok vagy egyedülállók vagyunk, az ételeink beszerzése, elkészítése mindennapi fontos tevékenységünk.
Természetesen nem volt ez másképp a bibliai időkben sem. Nem véletlen, hogy a Szentírásban igen sokszínűen jelennek meg a kor étkezési szokásai és ezzel összefüggően a mezőgazdálkodás elemei, s az étkezések egy része – pászka- és úrvacsora, az utolsó vacsora stb. – erős szakrális jelentéssel bír. Hogy „Isten többet akar adni, mint pusztán ételt”, azt a szentföldi és a nyugat-, illetve közép-ázsiai utazásai révén az ottani gasztronómiában is igen járatos Fráter Erzsébet könyvének szinte minden fejezete igazolja. A kötet logikus szerkesztéssel tereli a lényeg felé az olvasói figyelmet: „Az Isten országa nem evés és ivás, hanem igazság, békesség és a Szentlélekben való öröm.” (Róm 14,17) E gondolat az utolsó, Szent és szimbolikus ételek című egységben csúcsosodik ki.
Addig is izgalmas tudományos-kultúrtörténeti utazáson vehetünk részt, amelyen részletesen szó esik a mediterrán táplálkozástól a növényi és állati eredetű alapanyagokon át az italokig szinte az összes, az evéshez kapcsolódó témakörről, s mindez természetesen – hiszen Fráter egy percre nem feledkezik el a könyv eredeti céljáról – a megfelelő bibliai hivatkozásokkal van tarkítva. Különösen érdekes a vegetarianizmussal kapcsolatos magyarázat, miszerint a vegetarianizmust „többen a Szentírásból vezetik le. Az őstörténet szerint ugyanis úgy tűnhet, hogy Isten eredetileg csak a növényeket adta táplálékul az embernek (1Móz 1,29). Ha azonban jobban megvizsgáljuk a szöveget, inkább úgy értelmezhetjük, hogy az ember tápláléka más (elsősorban magok, gabona, gyümölcsök), mint az állatoknak adott zöld fű. A bűneset óta, kezdve a juhpásztor Ábeltől (1Móz 4,1), az egész Biblián átvonul a húsfogyasztás gyakorlata (1Móz 9,3), az ember fogazata, bélrendszere, energiaszükséglete is a vegyes étrendet feltételezi. A prófécia által jövendölt messiási kor békéje, amikor az oroszlán szalmát eszik (Ézs 11,7), nem a mai állatok biológiájának, táplálkozási rendjének megváltozását jelenti, hanem egy olyan isteni állapotot, mely a mennyek országához hasonlóan túl volt azon, hogy földi léptékkel vizsgálgatva megértsük”.
A rengeteg információt szerencsésen lazítja a mai életképekben is gazdag fotóanyag, néhány egyszerű recept és a bőven adagolt keretes írások, amelyekből megtudhatjuk többek közt, hogyan néz ki a jeruzsálemi piac, milyen hűtőszekrényük volt a perzsáknak, kik és mire használták a garum nevű fűszert, vagy hogy mit jelent a kenyér botja kifejezés. A Biblia ételei éppen e sokrétegűsége miatt nem egyszerre végigmenős, hanem többször forgatandó olvasmány. Talán egyetlen hibája a túl sűrűn szedett szöveg, ami kissé levon az egyébként tízpontos olvasói élményből.
Fráter Erzsébet: A Biblia ételei. Scolar Kiadó, Budapest, 2020