,,A lemezen hallható hangszerek miatt sokan gondolhatják, hogy ez egyfajta világzenei-ethno-dzsesszes stíluskavalkád. Ez utóbbiból annyi az igazság, hogy van benne számos, a dzsessz felől közelítő improvizáció is, mégis inkább a kortárs orientális zene jegyeit mutatja egy sajátos zenei nyelven keresztül. Mesteremet, Szabó Sándor gitárművészt idézve: ez modern magyar–keleti zene”

– fogalmazott a legutóbbi interjúnkban a 2023-ban megjelent Csillanás című lemeze kapcsán Kobza Vajk, akit szokás a régizenei fúzió és a kortárs orientális zene nagyköveteként emlegetni.

Albumpremier a kronika.hu-n – megjelent Kobza Vajk Csillanás című lemeze | Magyar Krónika

A régizenei fúzió és a kortárs orientális zene nagykövetével az új, Spirál című lemeze megszületésése kapcsán beszélgettünk

És azzal semmiképpen sem lehet megvádolni, hogy szeretne lustálkodni, hiszen május 24-én ismét egy közel félórás kislemezzel jelentkezik Orfeusz kertjében & Pomona címmel, ráadásul nem akárkivel dolgozott együtt ezúttal. A korongon a társszerzője Győrffy Ákos és miként a József Attila-díjas költő fogalmazott, amikor Kobza Vajkkal elkezdtek beszélgetni arról, hogy mit is kéne együtt csinálniuk, még csak valami homályos gomolygás volt benne arról, amit hallani szeretett volna. Úgy véli, hogy az egy dolog, hogy mit képzel el az ember, a végeredmény úgyis mindig más lesz, de ezzel szerinte nincs is semmi baj. Azt, amit belül hallunk, nem lehet megvalósítani, ha már a belül hallott zene atmoszféráját megközelítjük, tettünk valamit. És érzései szerint ezen két összefűzött felvételen sikerült megragadniuk a belül hallott zene atmoszféráját. 

Orfeusz kertjében & Pomona című lemez borítója Forrás: Kobza Vajk

Győrffy Ákos elárulta, hogy amikor néhány évvel ezelőtt interjút készített Dukay Barnabás zeneszerzővel, abból hallható egy részlet a kislemez legelején. Dörgött az ég, májusi zivatar készülődött a Börzsöny felett, és Barnabás a közelgő viharra beszélt rá a maga emelkedett módján.

A madarak tudják, mi a minőség – beszélgetés Dukay Barnabással | Magyar Krónika

„Végső soron a biznisz, a végtelen hiúság vezetett oda, ahová a zene eljutott. És a végtelen lustaság. Lustaság a metafizikához” – mondja Dukay Barnabás zen …

Miként a költő fogalmaz: 

,,A szavai jelentik a belépőt Orpheusz kertjébe, ahol kolompok és szélcsengők szólnak, kecskék hevernek az árnyékban, kabócák reszelése tölti be az imaginárius mediterrán teret. Orpheusz zenél egy öreg olajfa alatt, valaki távolról adja hozzá a ritmust, a háttérben a Földközi-tenger csillog. Ennyi a kép. Egy délután Árkádiában. Aztán megérkezik a nyári felhőszakadás, és vele együtt Ambrus Lajos író, aki a Kis-Somlón fekvő szőlőjében olvasta fel William Morris angol preraffaelita költő Pomona című versét. Pomona a kertek római istennője volt, Ambrus Lajos pedig igazi kertember, gyümölcsök, borok és a régi magyar irodalom avatott ismerője, Pomona istennő feltétlen híve. „Nincs már arany a folyóban” – írja William Morris. Árkádia szertefoszlott az időben, de Árkádia levegőjével átjárt tájrészletek még ma is akadnak. Ahol a távolban harang szól, pacsirta énekel a mezők fölött, és mindent átjár egy számunkra szinte már ismeretlen béke”

– fejtette ki Győrffy Ákos, majd hozzátette: ebben a huszonöt percben a fentebb leírt békét próbálták megidézni, és egy olyan helyet, ahol Orpheusz és Pomona istennő jelenléte még valóság.

Azt, hogy miként hangzik pontosan ez a különös atmoszférájú album, először a kronika.hu-n hallhatják május 24-én. 

Kiemelt kép: Kobza Vajk a Magyar Zene Házában (Fotó: Ádám Rebeka Nóra)