Keresés
Close this search box.

A Városliget szecessziós műremeke – a ResoArt-villában jártunk

Szöveg: Ferenczi-Bónis Orsolya
Fotó: Máth Kristóf

Az egykori Kőrössy-villa, immár ResoArt-villa tereit bejárva nemcsak a tervező Kőrössy Albert Kálmán és a Zsolnay család történetét és a historizmus és a szecesszió gondolatvilágát ismerhetjük meg, de a főváros legnagyobb Zsolnay-kiállítását is megcsodálhatjuk.

A novemberi esőzés lecsillapodott, a levegő hideg és friss, a széltől űzött nedves levelek kavarogni kezdenek az enyhe napsütésben, és a nyomukban támadó hűvös lehelet a tél üzenetét hozza. Gyerekként ilyenkor már abban bíztunk, hogy hamarosan megérezzük a hó illatát. Emlékszem, ahogy az első havazást várva kinéztünk az ablakon, és végre megjelentek a pelyhek az utcai lámpa sugaraiban, majd szétporladtak a fényben, különleges szépségűvé varázsolva a megszokott világot. Ez a hangulat idéződik fel bennem, ahogy megállok a ResoArt-villa előtt: a csoda szép épület mintha egy tündérmeséből került volna elém.

Építész az oromzaton

A Dózsa György út és Városligeti fasor sarkán található Resonator Park két telek egyesítése révén jött létre. A Város­ligeti fasor 49. szám alatti villa tulajdonosa a város- és épületfotóiról ismert Klösz György volt, a 47. szám alatti területet pedig Kőrössy Albert Kálmán építész vásárolta meg, hogy megtervezhesse és megépíttethesse családja otthonát.

„A Klösz család klasszicista stílusú villája izgalmas kontrasztot alkot a Kőrössy-villával, amely a szecesszió remeke, különösen, mivel a két épület elkészülte között mindössze öt év telt el” – idézi fel Csalló Krisztina, a ResoArt Alapítvány alelnöke. A szecesszió gyöngyszemeként is emlegetett épület a fiatal, kreatív építésznek nemcsak a stílusfelfogását, de a személyiségét és a világ­látását is tükrözi a mitológiai, zsidó és keresztény szimbólumok és motívumok használatával. Az épületen a szecesszió magyaros irányvonala elegyedik a francia art nouveau és a német jugendstil jegyeivel. A fő­homlokzat minden ablaka egyedi, de közülük is kiemelkedik a különleges, ómega alakú erkélynyílás. Az architektúrát a többszörösen megtört falsíkok és gazdag ornamentika teszi különösen izgalmassá. Az oromzaton a művészet hármas allegóriája látható, amelyek közül az építészet alakjában magát ábrázoltatta Kőrössy, amint a villa makettjének arányait méri.

„Az 1900-ra megépült villát az első világháborúban a tulajdonosok felajánlották a Vöröskeresztnek, hadi­kórházként működött éveken keresztül” – meséli az alelnök. Csalló Krisztina feleleveníti Kőrössy alakját is: nemcsak építészként ért el sikereket, számos befektetése volt a Magyar Királyság területén. A trianoni békediktátum több birtokától megfosztotta, és amikor nem volt hajlandó a határkijelölő bizottság rendelkezésére bocsátani egy ingatlanát, három év börtönbüntetésre ítélték. Ezalatt a városligeti villában egy ismerőse lakott, és visszaélve a jóindulatával ki is fosztotta. A zsidó származású Kőrössy élete a harmincas években tragikus fordulatokat vett, s ezek az épület eladására is rákényszerítették.

A villa főhomlokzatát a második világháború alatt bombatalálat érte, később pedig meglehetősen le­egyszerűsített módon állították helyre. Az államosítás során, 1948-ban a Klösz-villába az Offset Nyomda Nemzeti Vállalat költözött, s 1956-ban megkapta a szomszéd ingatlant is.

 Újranyílnak Róth Miksa virágai

„A Resonator Kft. 1994-ben vásárolta meg az épületet, és a tulajdonos, Szabó András megbízta Csabai Flóra építészt a villa történetének felkutatásával” – mondja Csalló Krisztina. Elmeséli, hogy az építész rábukkant egy 1904-es, az európai szecesszióról szóló bécsi kiadványra, amelyben a budapesti szecesszió egyik ékes példájaként a villáról szerepelt egy nagyméretű fotó. Ez lehetővé tette, hogy az eredetivel megegyező módon, teljes pompájában építsék újjá a homlokzatot és az oromzat gipszstukkóját.

Az épület előcsarnokában megcsodálhatjuk a hatalmas üvegablakot, amelyet Róth Miksa tervei alapján újragyártottak; a műremek eredeti tervrajzát Miamiban, a Wolfsonian–Florida International University által kezelt Róth Miksa-gyűjteményben őrzik. Az emeletre felvezető kovácsoltvas lépcsőkorlát feltehetően Hochmann József munkája, a felújítás során fedezték fel, hogy a különleges alkotás színes, a kovácsoltvas indák, virágok és levelek irizáló hatása elbűvölő.

Már az előcsarnokban találkozunk a Zsolnay gyár két leghíresebb fejlesztését, a pirogránitot és az eozint bemutató műtárgyakkal, a villa tereiben továbbhaladva pedig az ország egyik legjelentősebb Zsolnay-gyűjteményének kiválasztott darabjait csodálhatjuk meg. Szabó András a Zsolnay tárgyak elhivatott gyűjtője évtizedek óta. A közel ezerdarabos porcelángyűjtemény mellett egy majd háromszáz darabból álló festménykollekcióval is bír, amelynek jelentős részét Egry József, a Balaton festőjének alkotásai teszik ki. Mindemellett a villában lehetőséget adnak kortárs festők bemutatkozására is.

A Zsolnay-gyűjteményből ötszáz darabot tudtak elhelyezni a terekben úgy, hogy bemutassák a gyár aranykorát, az 1870-es évek végétől az 1920-as évek közepéig tartó időszakot, tudom meg Csalló Krisztinától. A kollekció tükrözi a gyűjtő személyiségét, ízlését, válogatásának hangsúlyait.

Felfénylő eozin, felívelő korszak

A Zsolnay-gyűjtemény lenyűgöző darabjain keresztül megelevenedik a család története is. A festőművészi karrierre vágyó Zsolnay Vilmos százhetven évvel ezelőtt vette át a családi kereskedelmi üzlet irányítását apja kívánságára, majd 1865-ben a csőd szélére került kerámiamanufaktúrát is átvette Ignác bátyjától. A kiegyezést követő időszak is kedvezett a vállalkozásnak, de a történelmi körülmények változása pusztán nem lett volna elég, szükség volt hozzá Zsolnay Vilmos személyiségére.

A művészi vénával született, egész életében alkotó Zsolnay Vilmos rendkívül szorgalmas, törekvő egyéniség volt. A harmincas éveiben vette át a kis kerámiamanufaktúrát, kitanulta a kereskedő- mellett a fazekasszakmát, és folyamatosan kísérletezett, hogy a Magyarországon fellelhető nyersanyagokból megalkossa a porcelánfajanszt. Az új kerámia-alapanyag tulajdonságai tették lehetővé az addig nem ismert esztétikai minőség létrehozását, az elefántcsont felületen tündöklő ragyogó színű motívumokat. A forma, a minta, a technika és a színvariáció gazdagsága minden Zsolnay kerámiát egyedi alkotássá emelt, és elindította a márkát a világhírnév felé. Az első nemzetközi elismerést az 1873-as bécsi világkiállítás hozta el, az 1878-as párizsi expóról pedig már aranyéremmel tért haza, így az évtized végére az európai kerámiagyártás élvonalába került a gyár, s termékei nemcsak Európában, hanem Amerikában és Ázsiában is keresetté váltak.

„A sikertörténethez az is hozzájárult, hogy Vilmos képes volt egész környezetét elkötelezetté tenni az ügy iránt – emeli ki Csalló Krisztina. – Nemcsak a gyárban dolgozók kedvelték barátságos természete miatt, de a családját, a gyermekeit is be tudta vonni a munkába. Lányai, a népművészeti tárgyakat elkötelezetten gyűjtő és a magyar népi motívumkincset jól ismerő Teréz és a képzőművészeti tehetséggel megáldott, festő Júlia is tervezett. Zsolnay Vilmos számára rendkívül fontos volt, hogy gyermekei tanuljanak, sokrétű tudásra tegyenek szert, tanulmányozzák a világ múzeumait, minél több ihletforrással találkozzanak, hogy fantáziájuk szabadon szárnyalhasson, amikor a sokféle ismeretet ötvözve önállóan alkotnak.”

A Zsolnay-gyűjtemény gerincét a historizmus 1870-es évek közepétől a századfordulóig tartó időszaka alatt készült műtárgyak alkotják. Ezen belül az 1878 és 1885 közötti éveket tekinthetjük az első aranykornak technikai és művészi szempontból egyaránt. A tárlatot megtekintve képet kaphatunk többek között arról, hogyan fejlődött Zsolnay Júlia művészete a távol-keleti, a japán és a kínai díszítőművészet megismerésének hatására, miként változott az általa alkalmazott motívumkincs a stilizált növényi elemektől a számtalan formában és variációban megjelenő, gyönyörű növényi hátterek előtt díszelgő madár- és sárkányfigurákig. Megcsodálhatjuk azon különleges alkotásait, amelyeknél a kerámiát mintegy festő­vászonként használta, olyan műremekeket hozva létre, mint az orchideás sorozat darabjai, amelynek minden egyes elemén másképpen jelenítette meg a virágmotívumot.

Az 1878-as párizsi világkiállításra készülve olyan alkotókkal is gyarapodott a tervezőgárda, mint a szobrász és tervezőművész Klein Ármin, akinek sajátos szemlélete különleges alkotásokkal bővítette a márkát. „Ő tervezte a gyűjteményalapító tárgyat, a tűzmadármotívummal ékes, óriási, ötven centiméter átmérőjű lavórt, amelyet Szabó András tizennégyezer forintért vett akkor, amikor a havi fizetése a kétezer forintot sem érte el” – idézi fel Csalló Krisztina.

A családi művészek köre is bővült a Zsolnay lányok házasságkötésével. Teréz Mattyasovszky Jakab geológushoz ment feleségül, aki a nyersanyagok felkutatásába és a velük való kísérletbe kapcsolódott be. Júlia férje Sikorski Tádé lengyel származású építész és iparművész lett – a historizáló gyűjtemény koronaékszerének számító óriási, 185 centiméteres, három részből álló vázaremek például az ő alkotása. A Zsolnay-gyűjtemény legdrágább darabja hajdan a Gellért szállóban állhatott, a megnyitóról készült fotók tanúsága szerint a párjával együtt. A váza Virág Judit aukcióján 16 millió forintért került a gyűjtő tulajdonába.

Az 1890-es évek közepén a Zsolnay dísztárgyak már olyan különleges, bonyolult darabok voltak, amelyek megalkotása is valóságos csoda, s e szintről talán nem is haladhattak volna más felé, mint az egyszerűsítés irányába. Néhány év múlva be is köszöntött az egészen más esztétikai minőséget tükröző szecesszió, de Magyar­országon előtte még volt egy különleges korszak, a millennium ideje. A gyár ekkorra kísérletezett ki egy egyedi technikát, amellyel megalkotta az irizáló, fémes hatású, a ráeső fényt megtörő mázat, az eozint. Az 1896-os millenniumi kiállításon mutatták be a kifejezetten az ünnepre készített eozinmázas kerámiákat. A technika annyira sikeresnek bizonyult, hogy eozinárnyalatok széles skáláját tudták létrehozni.

A ResoArt-kiállítás a századfordulótól a húszas évek végéig terjedő időszakban készült tárgyakon keresztül betekintést enged a szecesszió korszakába is. Zsolnay Vilmos 1900-ban bekövetkezett halálát követően leg­kisebb gyermeke, a kiemelkedően jó kereskedői tehetséggel rendelkező Miklós vette át gyár irányítását, és sikeresen megtartotta a piacvezető pozíciót. Olyan neves szobrászművészeket hívott meg, mint a pécsi művészgárda néven is ismert trió, Apáti Abt Sándor, Mack Lajos és Kapás Nagy Mihály, akik fáradhatatlan kísérletezéssel alkottak, hogy még izgalmasabbá tegyék a tárgyakat.

A gyűjtemény megidézi a huszadik század történelmi traumáit is a család történetén keresztül. Az első világ­háború után nehéz volt a talpra állás, a hetvenes éveikben járó Zsolnay nővérek álltak be újra tervezni. Gyermekeik, a márka iránt szintén elkötelezett új nemzedék tagjai vagy művészként kapcsolódtak be a gyár életébe, mint Mattyasovszky-Zsolnay László és Sikorski-Zsolnay Lívia, vagy üzletág-, illetve létesítményvezetőként működtek közre – amíg az államosítás mindennek véget nem vetett. 1948 nagypéntekén a családnak egyetlen bőrönddel kellett elhagynia a gyár területét, s bár ezzel a kényszerű befejezéssel lezárult a Zsolnay aranykora, a márka ma is világhírű, a tehetséges, a minőség iránt elkötelezett és a közösségért felelősséget vállaló család pedig a mai kor emberének is példát mutat.

Látogatásom a végéhez közeledik, kifelé megállok még a két villaépületet övező szépséges parkban. A kerítés fölé boruló akác több mint százéves, még maga Klösz György ültette. Kilépve a kapun visszafordulok, a ResoArt-villát a megfejtésre váró motívumok és szimbólumok kavalkádjával nehezen engedi el a szemem. Jó volt elmerülni ebben a világban, jó volt kimenőt kapni a mindennapok világméretűvé nőtt sebzettségéből.

Hasonló tartalmak

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!