A huszonéves Boldizsár és Sasha évek óta együtt vannak, de inkább az online térben érintkeznek, mint a valóságban, ugyanis több ezer kilométer választja el őket. A fiúnak épp beindul az angol tanári karrierje Budapesten, a lány pedig Kaliforniában él és tanul az egyetemen. A nyár során hónapokat tölthettek együtt a magyar fővárosban, nyaraltak szerte Európában és össze is házasodtak, azonban ismét eljön a búcsú ideje. A film kezdetén huszonnégy órára vagyunk attól, hogy Sasha újra repülőre szálljon és hazatérjen, és ahogy az idő ketyeg, úgy ragadja el a szerelmeseket az elválás szele és az, hogy ki tudja meddig, de ismét csupán távkapcsolatban folytatódhat majd a románcuk.
Szövényi-Lux Balázs rendezőt és forgatókönyvírót a saját élményi ihlették, maga is megélte azokat a magasságokat és mélységeteket, amelyeket a történet szereplői. Ez jól érzékelhető a végtelenül életszerű párbeszédeken és szituációkon. Szövényi-Lux Balázs fő inspirációja a Frances Ha volt, bár Noah Baumbach mesterműve inkább csak a szintén fekete-fehér képi világával és a huszonévesek problémáit bemutató tematikájával állítható párhuzamba Az első kettővel. Itt nincs humor és önirónia, csak patikamérlegen mérve. Nagyobb hatást gyakorolhatott a rendezőre a Mielőtt felkel a Nap, amelyben szintén két fiatal a főszereplő, akiknek igencsak limitált idő áll a rendelkezésére, hogy döntést hozzanak a közös jövőjükről. Richard Linklater filmjévben Bécs utcáin flangálnak a szerelmesek és ugyancsak a földrajzi távolság az, ami éket ver közéjük.
Hasonlóképpen melankolikus hangulatú Az első kettő is. A film első felében még izzik a levegő a pár között, mintha csak a kapcsolatuk első heteiben járnának, aztán ahogyan ketyegnek az órák, úgy nyer egyre nagyobb a teret a bizonytalanság, mutatkoznak meg a fel nem tett kérdések és a gondolat, hogy ilyen formában folytatódhat-e egyáltalán a viszonyuk. Nincsenek nagy drámai pillanatok, heves veszekedések, de a katarzis így sem marad el, hiszen a kisebb összezörrenésekből is jól érzékelhető a vihar előtti csend. Szövényi-Lux Balázs ezt az összetettséget olyan természetességgel fogalmazza meg a vásznon, hogy a látszólag felhőtlenebb pillanatok is fojtogatóvá válnak.
A természetesség nem jöhetne létre a két főszereplő nélkül, Bergendi Barnabás és a brit színésznő, Hannah Saxby között azonban tökéletesen működik a kémia. Ugyan a cselekményt olykor megszakító álomképek kicsit spirituálisabbak a kelleténél, amolyan Coelho-stílusban, és az alkotói szándék ellenére sem mélyíti a mondanivalót, mindez nem sokat von le az amúgy közel tökéletes film érdemeiből.
Kiemelt kép: Az első kettő (Forrás: Vertigo Média Kft.)