Nem is száz év mögöttünk, majdnem másfélszer annyi. Huszár Adolf 1885-ben bekövetkezett halála után Strobl Alajos, sok más mellett a budavári Mátyás-kút alkotója kapta meg a műtermét. Hamarosan hozzá csatlakoztak a Mintarajziskola tanárai, Benczúr Gyula, Lotz Károly, Székely Bertalan, Feszty Árpád és Zichy Mihály, akik mind térítésmentes műtermet kaptak, hogy saját munkájuk mellett mesteriskolát működtessenek benne.
A kertben és körülötte hamarosan egész kis pesti Montmartre alakult ki, szobrászok, festők és mindenféle más művészek költöztek a környékre, köztük Jókai Mór, aki veje, Feszty Árpád ma is álló műteremházának emeletén élte öreg napjait. A kertben sokáig keveredett a magánbirtok a közösségivel, és félő volt, hogy végül magánvillák sorára bomlik az egész, ahogy a környékbeli telkeken történt. A főiskola 1921-ben birtokba vette az egészet, így megmaradt, azóta diákok és tanárok otthona.
Sétálok tovább a kertben, a lombok közül, magas oszlop tetejéről Székely Bertalan hatalmas kőfeje ijeszt rám, nem hiszem, hogy életében ilyen ijesztő lett volna. A fal mellett márványból faragott szent püspök, mellette durván mintázott gipszakt, félrebillent gipszfej, lécek, kőtömbök. Kicsit arrébb, egymáshoz közel három óriás nyárfa. Ha nagy fát lát az ember, önkéntelenül is az jut eszébe, mi mindennek lehetett tanúja – ez a három nyárfa talán még Huszár Adolf fölé is árnyékot vetett.
A kert közepén különös, kerek építmény, barokk kálváriakápolna, kövenként bontották szét és hozták ide a pesti Kálvária térről, útban volt a növekedő városnak. Kicsit arrébb gótikus templomkapu-boltozat. Ez bizony valódi gótika, a budavári Mátyás-templomból való, annak 19. század végi felújításakor bontották ki és hozták ide, a helyén újrafaragott másolata áll.
De hát nemcsak a múlt, sokkal inkább jelen és jövő, leendő festők és szobrászok iskolája. Szobrok, szobrok mindenütt, akttanulmányok, nonfiguratív kísérletek, patinás bronzalakok, diákmunkák és mestermunkák vegyesen. Nem tudom, hogy másutt a világban van-e hasonló, de ez nem is fontos. Ez a mi Epreskertünk, művészek nevelője majd százötven éve, és ki tudja, hány száz évig még.