Az 1802-ben épült, fűtött, márványetetőkkel, -itatókkal felszerelt istálló az első világi funkcióval bíró hazai klasszicista épületek közé tartozott. A gróf a legkedvesebb lovait tartotta itt, a kétszázötven lóból álló ménes Gyarmatpusztán volt. A téeszes időkben az istálló épületében gyártották azokat a fémtálcákat és a fém, alma vagy körte formájú pálinkáspohárszetteket rejtő tartókat, amelyek hamar ismertté váltak országszerte. Ezután jutott a kastély talán a legrosszabb sorsra: gazdátlanul és funkció nélkül maradt. A több évtizednyi elhanyagoltságot követően hatalmas, átfogó szakmai kihívás volt a helyreállítás, romjaiból kellett újjávarázsolni a méltatlanul pusztulásra jutott épületet.
Vadászlak, barokk palota, klasszicista kastély
A főlépcsőház csipkézett lépcsőfokain sétálunk fel az emeletre. Az Ördöglovas előszeretettel közlekedett lóháton a kastélyban is. „Talán kedvenc lova, Tatár patanyomait látjuk itt” – találgatják a lányok. Itt függ – eredeti helyén – Alexander Clarot Sándor Móricról 1827-ben festett alkotása. A hatalmas olajportrénak – bár a kastély egykori festményei közül egyedüli túlélője a pusztításnak – hányatott sorsa volt. A szovjet tisztek céltáblaként használták, így amikor az 1970-es években kimenekítették az összeomlás szélén álló épületből, huszonegy golyólyukat találtak rajta. Győri Lajos restaurátor hatalmas munkával állította helyre, az ő keze munkáját dicséri a dísztermek freskóinak megújítása is.
A kastély történetének gyökerei meglehetősen mélyre nyúlnak. A 15. század végén, a 16. század elején a Both család reneszánsz udvarháza állt itt. Sándor Menyhért, Esztergom vármegye alispánja 1696-ban váltotta meg a zálogba került birtokot és épületet. A Sándor család kezdetben vadászlakként használta, majd 1720 táján barokk kastély került a helyére. Az uradalmat édesapjától megöröklő Sándor Móric ezt építtette át klasszicista stílusban Hild József tervei alapján. A házasodás előtt álló, szerelmes gróf azt akarta, hogy Bajnára érkező menyasszonyát ugyanaz a kényelem és pompa fogadja, amihez Bécsben hozzászokott, ezért az itáliai útján megismert Alessandro Sanquiricóra, a milánói Scala díszlettervezőjére bízta a felújítást, az enteriőr kidolgozását, a bútorok kiválasztását.
A két emeleti nagyterem egyike a Raffaello terem, amelyet a névadó szín- és motívumrendszere ihletett. A helyiség egész mennyezetét lenyűgöző, arany, égkék és bíbor színekben pompázó, mitológiai jeleneteket ábrázoló Sanquirico-freskó borítja. A Magyarországon egyedülálló, de európai szinten is kuriózumnak számító, több mint hatvan négyzetméternyi falikép története is különleges. Az 1970-es években a beázott, sérült födémről választották le a hatalmas mennyezetképet, és majd negyven év után kerülhetett vissza eredeti helyére szintén Győri Lajos munkájának köszönhetően. A másik nagyterem, az Etruszk terem díszítéséhez Sanquirico az etruszk vázák mintáit vette alapul. A díszítő falfestés és a kandalló festése is az ő alkotása, és ezekhez illeszkedő színezésű és méretű bútorokat is tervezett. Az Etruszk terem mennyezetén stukkórekonstrukciót láthatunk – csupán néhány eredeti darab maradt meg, amelyet beépítettek a rekonstrukcióba. Az eredeti ajtószárnyak és tokok megmentése Papp Kinga farestaurátor keze munkáját dicséri.
Magukkal ragadó személyiségek, lenyűgöző életutak
Az emelet női szárnya Sándor Paulina alakját idézi meg. A rendkívül inspiráló, korát megelőző, különleges személyiségű nő nagybátyjával – anyja féltestvérével – kötött házassága révén került be III. Napóleon császári udvarába. A művelt, stílusos, karakteres fiatalasszony kiváló szervezőként rögtön a társadalmi élet központi alakjává vált. Egyfajta kulturális nagykövetként támogatta és patronálta a feltörekvő művészeket, édesapjához hasonlóan vonzódott a zenéhez, Liszt Ferenccel kiváló barátságot ápolt. Charles Worth angol szabómester szintén Paulina pártfogását élvezte, ketten együtt hatalmas változásokat vezettek be a divat világában, társadalmi eseménnyé emelték a bemutatókat. Worth divatudvarában az arisztokrata hölgyek kávézás, beszélgetés mellett tekinthették meg az anyag- és szabásmintákat, saját tervezésű és készítésű ruháit pedig modellek mutatták be. A tárlaton három rekonstruált ruhát csodálhatunk meg, további érdekesség, hogy a kiállítási babák három eredeti klasszicista hajviseletet is bemutatnak. A lányok itt is lelkesen vetik bele magukat a felfedezésbe, a rendkívül aprólékosan berendezett termekben bármerre nézünk, annyi izgalmas többlettartalommal bíró elemet találunk, hogy beléjük feledkezve úgy érezzük, magunk is végigkísértük Paulinát párizsi, drezdai, majd bécsi évein.
A tárlat része egy különleges régészeti lelet teljes körű virtuális rekonstrukciója. Az uradalomhoz tartozó Somodorpusztán 1885 körül ékes, római kori kocsidíszegyüttest találtak, amelyet Paulina a Magyar Nemzeti Múzeumnak ajándékozott. Paulina vibráló személyiségét mutatja az úgynevezett meztelen párbaj Európa-szerte elterjedt legendája is. A bécsi világkiállítás szervezése során ugyanis rettenetesen összekülönbözött gróf Kielmanseggnével azon, hogy milyen virágból készüljön a dekoráció. Mivel sehogy nem sikerült rendezniük a vitát, úgy döntöttek, hogy párbajozni fognak. A férfiak vívta párbaj szokásait alapul véve derékig levetkőzve az első vágásig küzdöttek. A legenda szerint mindketten megsebesítették a másikat, de Paulina vágása szebb és mélyebb volt, ezért őt hirdették győztesnek.
A férfiszárnyban az Ördöglovas különböző ismert és kevésbé ismert arcaival ismerkedhetünk meg. Az első helyiség a zeneszerető és zeneszerző Sándor Móricot mutatja be. Kedvenc hangszere a citera volt, használatát autodidakta módon tanulta meg olyan bravúros módon, hogy kilencvenkilenc citeraművet is komponált és kiadatott. Mindent önállóan tanult meg, szülei ugyanis nem fordítottak figyelmet a taníttatására, részint mert másodszülött fiúként nem ő volt a családi vagyon várományosa, részint pedig mert gyenge fizikuma miatt féltették, olyannyira, hogy – bármily hihetetlen – a később akadályugrásban több világcsúcsot is felállító Ördöglovas édesapja életében nem ülhetett lóhátra. Bátyja hirtelen halála után kezdett tanulásba, lényegében mindazt az európai tudást, amihez a neveltetésének hiányosságai miatt nem juthatott, egyedül szerezte meg.
Tizenhét évesen, édesapja halála után került az uradalom élére, ezt követően pedig „megszületett” az Ördöglovas is – ennek a következő terem állít emléket. Lányaim izgatottan próbálják ki a szimulációs eszközöket és az interaktív élményelemeket, amelyekkel átélhetik a hajmeresztő ugratásokat. A teremben John Ferneley alkotásait láthatjuk. Az angol festő végigkísérte Sándor Móric utazásait és kalandjait, megörökítve az ugratásokat és a bukásokat is, számos festményen ugyanis azt láthatjuk, ahogy az Ördöglovas épp beleesik vagy kikászálódik egy patakból.
Végezetül a Vadászterem Sándor Móric és Széchenyi István barátságát idézi meg, akiket közös szívügyeik, a lótenyésztés, a hazai lovassport megteremtése és fejlesztése, illetve a Lánchíd megépítése is összekötött.
Búcsúzóul megkóstoljuk a kávézó specialitásait, én az Ördöglovas-tortaszeletet, a lányaim a Paulina-habkrémet választják. A kastély parkjának kovácsoltvas kapujánál még visszafordulunk. Az egykori főúri lak Magyarország egyik legszebb klasszicista kastélyegyüttese. A felújítással valóban csodát tettek: a végső pusztulás szélére jutott épület újra méltó külsővel várja a látogatókat.