Az Arcus Temporum Pannonhalmi Művészeti Fesztivál idei programja az ünnep hívószó köré épül. Milyen jelentésrétegekkel bír ez a fogalom?

Az Arcus Temporum fesztivált eleve minden évben abból a célból is rendezzük, hogy ünnepet varázsoljunk a látogatóknak. Pannonhalmára látogatni önmagában ünnep, ide megérkezve kilépünk a hétköznapokból, hogy átéljünk valami igazán különlegeset. Pannonhalma rendkívüli atmoszférájú hely, ahol több mint ezer éve mindennap a magyarságért, a közös jövőnkért, gyermekeink és unokáink jövőjéért imádkoznak. Ennek részesévé válni nemcsak megrendítő, felemelő, hanem örömet adó érzés, mert a nemzet megtartó ereje az ilyen közösségekből sugárzik az egész országunkra.

Mindehhez pedig még jön a zene, ami hivatásában hasonlatos, hiszen közösségteremtő célja van, és ha ez mind összetalálkozik Pannonhalmán, akkor annak a lelki erőforrásnak a sugarait talán még távolabbra is tudjuk vetíteni.

Az idén ráadásul két fontos évfordulónk is van, a Szent Márton-bazilika középkori felújításának és felszentelésének 800. és a fesztivál fennállásának 20. évfordulója. Ahogy egy születésnapot a családtagokkal, barátokkal együtt ünneplünk meg, úgy hívunk mi most mindenkit közösségi ünneplésre.

A fesztivál neve Arcus Temporum, azt jelenti, hogy időívek. A kezdetektől cél volt, hogy a program klasszikus és kortárs zenei elemekre épüljön?

Igen, az volt az alapötlet, hogy egy élő kortárs komponista találkozzon az egyik nagy zeneszerzőjével Pannonhalmán. Én minden második évben vagyok a fesztivál művészeti vezetője, az idei programot két évvel ezelőtt kezdtük el tervezni.

Szerettem volna, hogy az idei Arcuson Eötvös Péter Mozarttal találkozzon; amikor ezt elmondtam neki, rendkívül örült az ötletnek. Több Mozart-ihletésű műve is van, amelyek el fognak hangzani a fesztiválon. Nagy vonalakban tudtuk átbeszélni, hogy milyen jellegű darabokat szeretne, hogy megszólaljanak, mielőtt Péter márciusban távozott közülünk. A fesztiválon már nem lehet jelen, de művészete velünk lesz.

Emiatt élő zeneszerzőként tekintek rá, és így találkozása az Arcuson Mozarttal – aki szintén élő zeneszerző, hiszen művészetének öröme áthatja a zenekedvelők mindennapjait – valóban különleges ünnep lesz. Pannonhalmának rendkívüli kisugárzása van, amit még soha sehol nem tapasztaltam: bármilyen zene szólal meg az apátságban, az mindig az emelkedettség érzetét hívja elő. Amikor az Arcuson létrejönnek az időívek két komponista között, ahogy a zenéik párbeszédbe lépnek egymással, azzal egy szinte tapintható kapcsolat alakul ki. Fantasztikus élmény évről évre megtapasztalni, ezért arra bíztatok mindenkit, hogy jöjjön el és hallgassa meg. Ahhoz ugyanis, hogy a zene örömének a részesei lehessünk, ünneppé emeljük, egyetlen dolgot kell megtennünk: meghallgatni. Utána az élmény még sokáig velünk marad.

Eötvös Péter. Fotó: Arcus Temporum Művészeti Fesztivál

Ferenc pápa a testvériség hídjának is nevezte Pannonhalmát, utalva arra, hogy találkozási pont a különböző helyről érkezők számára. A lehetőség a kapcsolódásra fontos részét képezi a fesztiválnak?

Igen, és ezt nagyon fontosnak tartom. Azok a személyes találkozások, közös élmények, amelyek során érzelmeket élhetünk át, nélkülözhetetlenek mindannyiunk számára, mert a világból pont az érzelmek tűnnek el. A technikai fejlődés megállíthatatlan, és bár csodálatos dolog, hatalmas veszélyei is vannak, hiszen azt érezteti, hogy lassan magára az emberre nem lesz szükség. Holott a mi világunk értelmét épp az adja, hogy az egyes ember létre tud hozni valamit, amit meg tud osztani a másikkal. Ezért tartom fontosnak a mi szerepünket, hiszen a művészet elsődleges feladata, hogy fenntartsa az emberi érzelmek világát, és közösséget teremtsen ember és ember között. Azt hiszem, hogy ez lehet a fennmaradás záloga, ezért minden szellemi, lelki értéket nagy odaadással kell közvetítenünk. Ha megtapasztalják az emberek azt a jót, amit augusztusban Eötvös és Mozart művészetén és Pannonhalma élő tradícióján keresztül próbálunk majd közvetíteni, akkor hiszem, hogy az másokhoz is el tud majd jutni.

Keller András
Liszt-, Kossuth- és Prima Primissima díjas hegedűművész, karmester, a Keller Quartet alapítója, 2007 óta a Concerto Budapest főzeneigazgatója, a Guildhall School of Music and Drama (London, Nagy-Britannia) professzora. Szólistaként, koncertmesterként, kamarazenészként és karmesterként is világszerte elismert művész.

A kezdetektől részese a fesztiválnak, mik voltak az elmúlt húsz év legjelentősebb élményei, kapcsolódásai?

2005-ben a legelső időív hatalmas élmény volt, Szofija Gubajdulinát hívtuk meg, hogy Bach társa legyen. Szintén nagyszerű élmény volt Valentin Szilvesztrov és Schubert, Gia Kancheli és Mozart, illetve legutóbb két éve Lera Auerbach és Bach találkozása.

Jól tudom, hogy az idei program azért is különleges, mert új helyszínek is bekapcsolódnak az apátság területéről.

Igen, a nyitóprogramra a lombkorona-tanösvény Eötvös-ösvénnyé alakul, ahol különböző stációkban Eötvös Péter emblematikus szóló, illetve rövid kamarazenéi hangoznak el képzőművészeti installációk kíséretében. A nyitókoncertet első alkalommal rendezzük szabadtéren, a bástyán, ahol a 800 éves bazilika szolgáltat lenyűgöző hátteret. A többi helyszínünk pedig, ahogy az elmúlt években, a Szent Márton-bazilika, a Boldogasszony-kápolna, a főapátság klasszicista teremkönyvtára lesz.

Említette, hogy Eötvös Péter több Mozart-ihletésű műve is elhangzik majd. 

Igen, a fesztivál nyitókoncertje augusztus 23-án pénteken este Eötvös Péter da capo című művével kezdődik, amelyhez Mozart naplójegyzeteiből használt fel bizonyos motívumokat, melyeket azonnal tovább alakított, és reflektált rájuk. Ezután lesz a két zongorára írott Mozart Esz-dúr versenymű, amelyet Várjon Dénes és Simon Izabella fog előadni. Ezt követi a Mozart egyik legkésőbbi csodálatos műve, klarinétversenye hangzik el Klenyán Csaba szólistával, majd lesz egy rövid, de nagyon érdekes elektronikus mű, Eötvös Péter Cricketmusicja. Végül Mozart egyik legbriliánsabb szimfóniája, a Haffner-szimfónia zárja az estét. Ahogy már ezen az első estén lesz egy kettősverseny, úgy az egész fesztivált jellemzi, hogy több kettősverseny hangzik el.

A vasárnapi program például kifejezetten izgalmasan indul, mert még soha életemben nem játszottam hajnali ötkor – kivéve egyszer Finnországban, egy 24 órás koncerten. Most 5 óra 45-kor Várjon Dénessel előadjuk Mozart varázslatosan szép és megkapó e-moll szonátáját, amelyet Eötvös Péter Music for New York című elektronikus műve követ, amelyre Klenyán Csaba fog improvizálni.

Kora délután a bazilikában az imaórán Eötvös Péter A szél szekvenciái művéből hallhatnak részleteket a vendégek. A zárókoncerten a bazilikában Eötvös Péter Respond című műve és Mozart Grand Partitája hangzik el. A Respond volt azt utolsó darab, amit Péter lemezre tudott venni Concerto Budapesttel és Szűcs Mátéval, most pedig élőben előadjuk.

A Concerto Budapest szerepe különösen jelentős az idei fesztivál műsorát tekintve.

A fesztivál ebben az évben elsősorban a Concerto Budapestre – különösen kiváló szólistáira – épül. Ennek egyik oka, hogy sok Mozartot játszunk, hiszen van egy saját Mozart-nap nevű fesztiválunk a Zeneakadémián, illetve a Mozart Planet sorozatunk keretében Mozart kamara- és szimfonikus zenéjét visszük szerte az országban ingyenesen, társadalmi szerepvállalásként. Eötvös Péter az elmúlt években nemcsak a Concerto Budapest első vendég karmestere volt, de erős, személyes barátság fűzte az egész zenekarhoz és a zenekar szólistáihoz, ezért is érezzük fontosnak, hogy ebben az évben a zenekar részese legyen az ünnepnek.

Concerto Budapest. Fotó: Hrotko Bálint
Keller András a további programokról
„Augusztus 24-én szombaton 11-kor a Boldogasszony-kápolnában kamarakoncerten Mozart c-moll adagio és fugáját játssza a Keller Quartet, amelyet Eötvös Lisztomania című műve kötet. Ez egy érdekes átirat a Varázsfuvolából kamaraegyüttesre, valójában egy fuvolanégyes, amelyből Kaczander Orsolya és a Keller Quartet ad elő részleteket. Az átirat Mozart idejében készült, és amikor először hallottam, magával ragadott, mert annyira érdekes és inspiráló. Ezután Eötvös Péternek a Korrespondenz című vonósnégyese következik a Korossy Quartet előadásában. Ennek az izgalmas és nehéz darabnak Mozart és édesapja, Leopold Mozart közötti levelezés adja a szellemi hátterét. Majd megint egy csoda, az Üvegharmonika kvintett következik Mozarttól, ezúttal vibrafonon fog elhangozni Fábry Boglárka szólójával, majd Mozart leghíresebb fuvolanégyese, a D-dúr fuvolanégyes zárja a koncertet, szintén Kaczander Orsolya és a Keller Quartet előadásában. Szombaton kora délután a Szent Márton-bazilikában az imaórán Eötvös Péter Echo című művét Kiss Zsolt orgonán adja elő, és Devecsai Gábor trombitál. A szombat esti nagykoncerten Mozart D-dúr kürtversenyét hallhatják Tóth Bálint előadásában, amit Eötvös Péter Hommage à Domenico Scarlatti című műve követ. Ez szintén egy kürtverseny. Benyus János adja elő a Concerto vonósaival, majd Mozart híres fuvola hárfaverseny következik Lenka Petrović és Kaczander Orsolya előadásában. Az esti koncert második részében Eötvös Péter Shadows című darabját Klenyán Csaba és Kaczander Orsolya adja elő, majd következik az Esz-dúr Sinfonia Concertante hegedűre brácsára és zenekarra, amelyet Szűcs Máté és én fogunk játszani. Ahogy említettem, a zenekari koncerteken elsősorban kettős versenyek lesznek.”

A zenei mellett a fesztivál spirituális, képzőművészeti és irodalmi programjai is az idei ünnepi tematika köré rendeződnek, amelynek részletei itt olvashatók: https://www.arcustemporum.com/

Kiemelt fotó: MTI/Cseke Csilla