Törékeny kicsi asszony, festetlen őszes, majd teljesen ősz hajjal. Mindig kosztümben állt a kórus elé. A kezét felemelte, a szemek rá szegeződtek, és máris megszólalt a dal.
Andor Ilona a magyar zenepedagógia egyik legendás alakja volt, Kodály Zoltán kedves tanítványa, így nem csoda, hogy a zeneszerző maga is gyakran ellátogatott a kilencedik kerületben lévő Leövey Klára Gimnáziumba, és örömmel figyelte az éneklő lányokat.
Egy kilencgyermekes pécsváradi család legkisebbjéből lett a jó hírű Ranolder Tanítóképző Intézet másodkarnagya Csorda Romána nővér mellett. Az államosítás után első számú karnaggyá lépett elő, és amikor a kórusnak is nevet kellett váltania – az iskola akkor vette fel Leövey Klára nevét – Kodály Zoltán elsőként neki engedélyezte a fővárosban, hogy kórusa felvehesse a Kodály nevet.
A magyar kórusmozgalom akkor járt a csúcsra, a leöveys lányok részt vettek külföldi turnékon, otthonosan mozogtak a rádió és a televízió stúdióiban, koncerteket adtak, és lemezfelvételeket készítettek. Egy alkalommal már úton voltak London felé, amikor kiderült, hogy a fellépésen a magyar mellett az angol himnuszt is el kell énekelniük. Rohamtempóban kezdték gyakorolni, Kodály, aki velük tartott erre az útra, egy papírszalvétára írta le a harmonizálást. Mondani sem kell, hogy a fellépésen a britek maradéktalanul elégedettek voltak a God Save The Queen előadásával.
A lényeg mégis a tanítás utáni kóruspróba volt, a sok hétköznapi minikatarzis, az elmaradhatatlan cukorkás zacskóval és az évek során elsajátított összpontosítással. Az együtt éneklés élménye olyan kapocs, ami már-már eltéphetetlen, hiszen az éneklő közösségek egészen magas szinten, a művészet szférájában kötődnek össze.
Éppen ezért, amikor az iskola 120 éves évfordulójára nagyszabású gálaestet rendeztek a Madách Színházban, és erre az alkalomra összeállt a régi kórus.
A színpadról lejőve az akkor már anyák, sőt nagyanyák úgy gondolták, ezt itt nem lehet abbahagyni, szeretnének újra rendszeresen és együtt énekelni. Azon az őszön alakult meg az Andor Ilona Baráti Társaság Kodály Zoltán Női Kara, akik egyszerre ápolják mindannyiuk szeretett Ilonka nénijének emlékét, és őrzik a klasszikus kóruséneklés hagyományát.
A kórus vezetője is egykori tanítvány: B. Horváth Andrea. Most már nem tanítás, hanem munka után érkeznek a tagok, de a régi lelkesedéssel. És a régi szellemiségben, amit az is jelez, hogy a próbák alatt a zongorán Ilonka néni képe áll.
Kiemelt fotó: MTI/Pálfai Gábor