Vagyis ma már nem elég, ha egy férfi „egy fokkal szebb az ördögnél”?
Még nem találkoztam olyan emberrel, aki azt mondta volna magáról, hogy neki tökéletesen megfelel, ha egy fokkal szebb az ördögnél. Mind a nők, mind a férfiak arc- és testesztétikájának egyik alapja a szimmetria, illetve az arra való törekvés. A természet soha nem alakít ki tökéletes szimmetriát, mégis úgy vagyunk kódolva, hogy azt látjuk szebbnek, ami szimmetrikusabb, ezt kutatások is igazolják. Egy kísérlet szerint az újszülött már tizennégy órával születés után hosszabban néz szép arcokról készült fotókra, mint a kevésbé szép arcokat ábrázolókra. Egy másik, az emberi szépséget és annak hatásait vizsgáló kutatássorozatban gyerekek szavaztak arra, hogy a hasonló korú 1182 gyermekből ki lesz sikeres a tanulmányi eredményben. A szép, szimpatikus vonású gyerekek 74 százalékánál, a kevésbé attraktív gyerekek 26 százalékánál szavaztak a jó tanulmányi eredményre, pedig ez a jó tanulói arány objektíven nem igazolódott be. Vannak bizonyos arányok, például a szimmetria, amelyeket ugyanolyan szépnek találunk ma, mint több ezer évvel ezelőtt.
A szimmetria, a szépség keresése tehát a génjeinkben van?
Pontosan. A szimmetriával olyan jellemzők állnak szoros kapcsolatban, mint a fejlődési stabilitás, az ellenálló képesség és a termékenység. A természetben a szimmetria a nyugalom, az ergonómia, az észszerűség, a stabilitás kifejeződése. Az élővilág egyedeinek jelentős része valamilyen szimmetria szerint építi fel testét. A bioszféra a különféle szimmetriatengelyek, tükrözési pontok, síkok felhasználásának gazdag tárháza. A szimmetriának a földi élővilágban tapasztalt dominanciája elgondolkodtató, lehetséges okaként a könnyebb mozgást feltételezik. Az emberiség domináns csoportjai a természettől ellesett szimmetriát tarthatták kezdettől fogva harmonikusnak, szépnek. A női arc szimmetriája mindig is fontosabb volt, hiszen a férfiak arcát évtízezredekig szakáll takarta. Ha például Nofretete ókori egyiptomi királyné halotti maszkjának sziluettjét és a róla készült műalkotásokat összehasonlítjuk Penélope Cruz színésznő arcával, alig találunk az arc szimmetriájában, az arc vonalaiban, arányaiban valami eltérést.
Ez azt jelenti, hogy divatok és közösségi média ide vagy oda, három-négyezer éve alig változott a szépségideálunk?
Az elmondottak a természetes arányokra, vonalakra vonatkoznak. Változás azért van. Most olyan korszakban élünk, amikor a nők úgy festik ki magukat, hogy a szemöldökív belülről felfelé, majd kifelé emelkedik. Marilyn Monroe-é vagy Gábor Zsazsáé még félkörív volt. Az utóbbi évek szépségkirálynőinek szinte kivétel nélkül belülről kifelé fokozatosan emelkedő szemöldökük van. Az enyhe változást a média és változó szokásaink magyarázzák. És persze vannak földrészenkénti vagy szűkebb helyi szépségideálok is: Európában a mell, Afrikában a fenék, Ázsiában a szem és az orr igen hangsúlyos.
Mégis a magyar nők a legszebbek a világon – mondjuk mi. Vagy van ebben igazság?
Elfogultság nélkül mondom, hogy ez így van: a Kárpátmedencében és környékén, attól pár száz kilométer távolságban élő nők a föld legszebbjei. Ennek egyik fő okaként pusztai őseink vándorló életmódja, illetve a Szent István által megteremtett államiság kialakulását megelőző, a nyugati hatalmak egységbe tömörülését késleltetni, akadályozni szándékozó fegyveres portyák, a kalandozások jelölhetők meg. Az ázsiai gének keveredtek a meghódított területek szicíliai, luzitán lakosságának génjeivel. Később a tatár, kun, szláv, germán, török gének aránya növekedett. A nagy vérkeveredés, genetikai dimorfizmus állhat a magyar nők kivételes szépségének hátterében. A genetikai sokszínűség meghozta a gyümölcsét. Így már nem is olyan meglepő, hogy az egymástól távoli földrészeken élő férfiak is a magyar nőket találják a legvonzóbbnak, ha sok hölgy közül választhatnak.