Kovács Tamás György szerző és Szinvai Dániel illusztrátor legújabb, metrókról szóló könyvét végigböngészve megismerhetjük a föld alatti közlekedés múltját, átélhetjük a jelenét és megsejthetjük a jövőjét. Képet kaphatunk a világvárosok metróhálózatairól és természetesen magukról a járművekről.
Kovács Tamás György nemcsak mindent tud a budapesti és a világ nagy városainak közlekedésről, de szeret is a városban élni, ahogyan azt A villamos – A remíztől a hurokvágányig című kötet megjelenése kapcsán készített interjúnkban is megfogalmazta:
„Azt gondolom, hogy városban élni jó. Ha pedig valami miatt nem jó, akkor társadalmi szinten nem az a megoldás, hogy költözzünk ki, hanem az, hogy tegyük olyanná, amitől jó lesz. Azok az előnyök, amiket valaki a városon kívül keres, legyenek megtalálhatók a városon belül is, hogy az embereknek ne kényszerhelyzetből kelljen dönteniük arról, hol akarnak élni. Budapest nagyon jó város, mert gazdag történelme mellett élhető. Annyi különböző rétege és története van, hogy mindenki megtalálhatja azt, amihez kötődni tud, ami számára izgalmat és értéket jelent. Ezeken keresztül lehet megtalálni és megérteni azokat a kezdeményezéseket is, amelyek egy jó és élhető város irányába mutattak, és azokat, amelyekről kiderült, hogy nem ezt a célt szolgálták.”
A szerző azt is elmondta, hogy régi álma volt egy városi közlekedésről szóló könyv megírása, de az első könyv tervezése során még nem volt egyértelmű, hogy az kizárólag a villamosokról fog szólni, hiszen a kötöttpályás közlekedésnek széles rajongótábora van – nem véletlenül: hatékony, érdekes és látványos közlekedési eszköz. Menet közben alakult ki a pontos téma, ahogy az a koncepció is, hogy egy olyan, szépen illusztrált kötet szülessen, amelyben a szöveg és a kép teljesen egyenrangú egymással. Ezt végül Szinvai Dániel grafikussal együttműködve sikerült megvalósítani.
Miért jó városban élni? | Magyar Krónika
Olvassa el Kovács Tamás György tájépítésszel a villamosokról szóló ismeretterjesztő könyve kapcsán készített interjúnkat!
A metrókról szóló kötet méltó folytatása az első könyvnek, egyszerre pontos és izgalmas, informatív és szórakoztató, színes és okos. Szinvai Dániel grafikus művészi rajzai pedig az új kötetben is mérnöki pontossággal ábrázolnak minden részletet; finom, művészi harmónia fogja össze a képi világot.
„Nagyon régóta érdekel Budapest, hiszen itt születtem és itt élek. Alapvetően maga a város egyszerre munka és hobbi számomra: minden része, a története, a működése, a hálózata foglalkoztat”
– fogalmazott Kovács Tamás György. Az információkban bővelkedő kötetben olvashatunk a magyarországi metrókról, így a 4-es metró építéséről is kevéssé köztudott érdekességeket oszt meg a szerző. Kiderül, hogy a tervezésén öt építészcsapat dolgozott, és egy egységes koncepció szerint alakították ki az egyszerre látványosan különböző, mégis konceptuálisan hasonló metrómegállókat.
A könyvet lapozgatva a világvárosok hálózatairól is olyan érdekességeket tudhatunk meg, mint hogy Chicagóban miért száguld a magasban a metró, New Yorkban milyen ennek a járműnek a megítélése, Athénban miként lehet a műemlékmaradványok között föld alatti sínpályát építeni, Stockholm alatt hogyan kellett belerobbantani a metrót a kemény talajba, és hogyan kapcsolódik a párizsi metróhoz Salvador Dalí és egy hangyász.
Kovács Tamás György: A metró – A fúrópajzstól a mozaikcsempéig. Illusztrátor: Szinvai Dániel. Pagony Kiadó, 2024