Idén már a második kiállítás nyílik Budapesten a 2017-ben elhunyt fotográfus, Burger Barna hátrahagyott munkáiból. Az Országos Kéktúrát feldolgozó Kékvándor után némileg másfajta utazás részesei lehetünk, ezúttal a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A titkok ígérete – Meg nem írt képeslapok című tárlat gondolatát Magyarország európai uniós tagságának húszéves évfordulója hívta életre.
Lisszabontól Amszterdamig, Helsinkitől Hamburgon át Marseille-ig, Athéntől Caprin keresztül Marosvásárhelyig utazhatunk a néhai fotográfus szubjektív szűrőjén keresztül, a felvételek pedig kortárs irodalmi szövegrészletekkel kerülnek kölcsönhatásba. Utóbbiakat írók, újságírók és barátok jegyzik, például Dragomán György, Térey János, Kőrösi Zoltán, Tóth Krisztina, Karafiáth Orsolya és Babiczky Tibor.
Mind a fotográfiákban, mind a hol fiktív, hol valós élményekből született szövegekben egyszerre jelenik meg közös kultúránk ma is eleven bölcsője, valamint az utazás élményének különös misztériuma. Mert utazni jó, úton lenni pedig fontosabb, mint maga a megérkezés.
Hiszen az utazás, az útonlét a lélek számára egyfajta belső zarándoklat is, amely során a külső világ felfedezése párhuzamosan zajlik belsőnk megismerésével. Ahogy az utunk egyre messzebb visz az otthonunktól, úgy távolodunk el a megszokottól, ezzel pedig teret nyitunk az új impressziók és felismerések előtt. Egy író, egy festő vagy egy fotográfus számára az utazás nem csupán földrajzi változást jelent, hanem a mélyebb önismerethez vezető utat is, amely Burger Barna életében és munkásságában folytonosan tetten érhető volt.
Az út során az alkotó találkozik különböző kultúrákkal, tájakkal, emberekkel, ezek hatása pedig beépül az alkotó folyamatokba, hogy végül e kölcsönhatások megtalálják helyüket a kész műben. Az ismeretlen tájak és karakterek látványa, a szokatlan hangok és illatok mind inspirációforrások, amelyek a belső világot is gazdagítják. Egy író számára egy régi város zegzugos utcái vagy egy naplemente a tengerparton nem csupán egyszerű helyszínként és unalmas közhelygyűjteményként jelenhetnek meg, hanem történetek kiindulópontjai, érzések és gondolatok hordozói lehetnek.
Egy fotográfus számára az emberek arcában, a helyszínek atmoszférájában rejlő történetek azok, amelyek megörökítésre érdemes pillanatokat kínálnak. Műfajilag ez, az utcafotózás volt az, amely Burger Barna PIM-ben látható fotóin az önazonosság egyik bizonyítékaként mutatja most meg magát.
Az útonlét paradoxona, hogy miközben fizikailag távolodunk valamitől, lelkileg közelebb kerülünk önmagunkhoz, ez Burger Barnánál mind a Kékvándor, mind a Meg nem írt képeslapok esetében megnyilvánul a felvételekben. Úton lenni tehát nem csupán egy földrajzi értelemben vett mozgás volt számára, hanem egy mély, lélektani kaland is, amely során az alkotó egyszerre fedezte fel a világot és önmagát.
Mi, befogadók pedig a fényképek és a hozzájuk társul szegődött irodalmi szövegrészletek segítségével lehetünk többek, vagy kaphatunk a minket körülvevő világról és közös kultúránkról nagy és átható felismeréseket. Burger Barna városfotói és a szövegek idővel túllépnek a szabadtéri kiállítás keretein, hogy jövő tavasszal kötetbe rendezve jelenjenek meg a Cser Kiadó gondozásában.
Meg nem írt képeslapok. Burger Barna városfotói a Petőfi Irodalmi Múzeum szabadtéri kiállításán. A tárlat december 31-ig mindennap megtekinthető a Károlyi-kert nyitvatartási idejében a PIM udvarán.
Fotók: PIM, Gál Csaba