„A CineFest az évek során hatalmas utat tett meg ahhoz, hogy ma Magyarország legnagyobb, nemzetközi kortárs nagyjátékfilmeket bemutató filmfesztiválja legyen. Ugyanakkor a jubileum nem csak az előre-, hanem visszatekintésre is alkalmat ad. A versenyprogramban ezért helyet kaptak olyan alkotók munkái, akik korábbi filmjeikkel az elmúlt két évtizedben már szerepeltek a CineFesten. Ők mostanra kiforrott, nemzetközileg elismert alkotók lettek”
– mondta el Bíró Tibor fesztiváligazgató.
Utóbbira kiváló példát jelent Sean Baker, aki az elmúlt évtizedben igencsak jelentős amerikai indie-filmes rendezővé nőtte ki magát, a Floridai álom című drámáját Oscar-díjra is jelölték. A karrierjében az áttörést a különleges hangulatú Tangerine hozta el, amely hazánkban a miskolci fesztiválon debütált, majd 2021-ben a Cannes-ban bemutatkozott Vörös rakétával az északkelet-magyarországi rendezvényre személyesen is ellátogatott. És így tesz idén szeptemberben is a legújabb, Arany Pálma-díjas abszurd humorú Anorával is, szóval személyesen is találkozhatunk az alkotóval.
A magyar filmek kedvelőinek azonban még nagyobb öröm, hogy Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának záró epizódját Miskolcon tekinthetjük meg először. A széria első darabja, az Ernelláék Farkaséknál volt, amely – miként egy korábbi összeállításunkban írtuk – egy helyszínre szorítkozva beszél a házastársi viszonyok látszólag mindennapos, de sorsdöntő pillanatairól, a második etap, az év elején debütált Kálmán-nap pedig azt a vihar előtti csendet mutatja be, amikor egy párkapcsolat a külső szemlélők által egyértelműen érzékelhetően végstádiumba kerül, de az érintett felek még nem látják át mindezt. A sorozat zárórésze, a versenyprogramban induló Egy százalék indián középpontjában ezzel szemben egy haláleset áll, amely újra összehoz három régi barátot. Útjaik az évek alatt társadalmilag szétváltak: egyiküket tanári állás várja Mexikóban, másikuk az alsó-középosztálybeliek életét éli, a harmadik pedig anyagilag teljesen lecsúszott, a társaságukhoz később csapódó barátnők egy ideig tűrik a beszólásaikat és bölcselkedéseiket, de egy idő után mindenkinek elege lesz a másikból.
Hajdu Szabolcs: Elsősorban egy másik ember az otthonunk | Magyar Krónika
Két középosztálybeli negyvenes házaspár névnapot ünnepel, a sűrűsödő koccintások közben egyre több párkapcsolati nehézség felsejlik. Hajdu Szabolcs Kálmán-nap című, március 14. óta a mozikban lévő filmje a vihar előtti csend állapotát jeleníti meg, az ereje pedig a képek és párbeszédek fájón ismerős banalitásában rejlik. A rendezővel beszélgettünk.
A hazai mozgókép számára a legnagyobb örömöt idén talán az jelentette, amikor 96. Oscar-gálán Mihalek Zsuzsa, a Magyarországon forgatott Szegény párák díszletberendezője nyerte az Oscar-díjat a legjobb production design kategóriában. A fullasztó dráma rendezője, Yorgos Lanthimos pedig úgy tűnik, nem a lustálkodásáról híres, hiszen máris új filmmel jelentkezik, A kegyelem fajtái kapcsán ráadásul ezúttal is Emma Stone-nal és Willem Dafoe-val dolgozott együtt, de a műben feltűnik Jesse Plemons is, aki három különböző szerepet formál meg, el is nyerte az alakításával a legjobb színésznek járó díjat Cannes-ban.
A szeptember 6 és 14 között zajló fesztiválról további hírek és információk a Cinefest hivatalos oldalán találhatók.
Kiemelt kép: A kegyelem fajtái (Forrás: Fórum Hungary)