A korábbi évekhez hasonlóan, a rendezvényen idén is számtalan tematika mentén válogatták ki a műsorra kerülő alkotásokat, az egyik legizgalmasabb ezek közül a Film a filmben elnevezésű szekció, amelyet Gazdag Gyula filmrendező, kurátor állított össze. Miként elmondta:

,,Ez a téma szinte kimeríthetetlen. Néhány, számomra nagyon fontos filmet ajánlok ebben a válogatásban, melyek egymástól nagyon különböznek, de mindegyikben szerepet játszik a filmforgatás, vagy a szereplők életének, pályájának kapcsolata a filmkészítéshez. Az időben legkorábbi 1928-ban készült, a legújabb 1988-ban.”

Ennek fényében mások mellett terítékre kerül Fellini megkerülhetetlen klasszikusa, a 8 és ½, minden idők egyik legkiválóbb film noirja, a Hollywood gépezetének embertelenségét bemutató Alkony sugárút, Révész György 1957-es drámája, az Éjfélkor, vagy a valaha készült egyik legismertebb musical, az Ének az esőben.

A magyarországi holokauszt 80 éves évfordulójának emlékére is számos fontos hazai alkotást láthatunk, mások mellett Szabó István Ralph Fiennes és Rachel Weisz főszereplésével készült A napfény íze című rendezését, Máriássy Félix 1955-ös drámáját, a Budapesti tavaszt vagy André de Toth 1944-es, azaz még a második világháború alatt forgatott filmjét, a Senki sem menekülhetet.

És kiemelt figyelmet fordítanak idén a sci-fire is, azt vizsgálva, a különböző korszakokban miként képzelték el a jövőt a művészek. Ennek keretében olyan hollywoodi szuperprodukciókat láthatunk nagyvásznon, mint a Terminátor 2. – Az ítélet napja, a Vissza a jövőbe 2. vagy a 2001: Űrodüsszeia, de különleges csemegékből sem lesz hiány, például a szinte teljesen ismeretlen 1924-es szovjet alkotást, az Aelita, a Mars királynője című némafilmet élőzenei kísérettel tekinthetjük meg.

Terminátor 2. – Az ítélet napja (Forrás: Forrás: Budapesti Klasszikus Film Maraton)



„A dolgok és személyek önmagukkal azonossá válásának művészete”

– mondta egyszer Wim Wenders a moziról és az egyik legjelentősebb német rendező a fesztivál díszvendégeként részt is vesz az eseményen és átveszi a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetsége (FIAF) díját, amelyet a filmörökség megmentése iránt elkötelezett alkotóknak ítélnek oda. És ha már erre jár, természetesen külön szekció dukál neki, az olyan klasszikusai mellett, mint a Párizs, Texas vagy a Berlin felett az ég számos egyéb rendezése is műsorra kerül. Felújított változatban láthatjuk például Az erőszak végét, de mások mellett a az Oscar-jelölt dokumentumfilmjét, a Buena Vista Social Clubot vagy a Lisszaboni történetet is megtekinthetjük tőle.

És a magyar animáció megszületésének 110. évfordulója alkalámából az említett műfajra is kiemelt figyelmet fordítanak, minderről az alábbi cikkünkben írtunk részletesen:

Ilyen minőségben még nem láthattuk a gyerekkorunk kedvenc rajzfilmjeit | Magyar Krónika

Idén ünnepli a magyar animáció a megszületésének 110 éves jubileumát, ennek apropóján a Budapesti Klasszikus Film Maratonon különleges alkotásokkal tisztelegnek a műfaj előtt szeptember 17 és 22 között.

A Budapesti Klasszikus Film Maraton részletes programja az esemény hivatalos oldalán található.

Kiemelt kép: Az erőszak vége (Forrás: Budapesti Klasszikus Film Maraton)