A 2019-es Grenadilla után Borbély Mihály ugyanazzal a kvartettel adott ki lemezt Miracles of the Night, azaz az éjszaka csodái címmel. A cím Weöres Sándor azonos című versére utal, a friss lemez egyébként is tele van irodalmi, költészeti áthallásokkal. Lehetne mondani, hogy a címből következően ez éjszakai zene, éjszaka a legjobb hallgatni, ami részben igaz is, de azért nem arról van szó, hogy ezeken a szürke téli nappalokon is ne lenne kiváló hallgatnivaló.
Borbély Mihály a magyar jazzélet egyik kimagasló alakja, immár négy évtizedes pálya áll mögötte. Valódi multiinstrumentalista, számtalan fúvós hangszeren játszik. A Vujicsics Együttes egyik alapítójaként először a hazai folk- és népzenei körökben vált ismertté, de hamar elkalandozott a jazz tájaira. A hosszú évek alatt remek zenészek elképesztő sokaságával működött együtt.
Elég, ha itthonról csak Szakcsi Lakatos Bélát, Szabados Györgyöt vagy Lukács Miklóst említjük, külföldről Trilok Gurtut, Paul Bleyt vagy Charles Lloydot. Már önmagukban ezek a nevek is sokat elárulnak arról, hogy Borbély Mihály nem kispályán játszik. De ha szigorúan összeírnánk a közreműködéseit, az egész cikk csak ebből állna. Borbély játéka hatalmas fesztávokat fog át, az ösztönös és szabad muzsikálás nála zsigerből jön, világában a népzene, a folk éppen annyira hangsúlyos, mint a jazzsztenderdek és a kortárs komolyzenei kirándulások. Vagy inkább ezeknek egyfajta sajátos keveréke az, ami a zenéjét egyedivé és karakteressé teszi.
Ez az új lemezre is igaz, és nagyon jól van így. Zenekarában Tálas Áron zongorázik és dobol, Horváth Balázs bőgőzik és G. Szabó Hunor játszik ütőhangszereken. Az éjszaka csodái – maradjunk a magyar címnél – valóban megidézi a weöresi világot is. A játékosság, az improvizáció meghatározó eleme az albumnak, igazi szabad zenei kalandozást hallhatunk.
A By Evening What Remains of Me (estére mi marad belőlem?) című első darabban – a cím Pilinszky egyik versét idézi – John Coltrane szelleme jár a dallamok között, a Shadows, Awakenings (árnyak, ébredések) című felvétel furulyája erdélyi vidékeket juttat eszünkbe, a Nightmare (lidérc) című szám a free jazz tájaira vezet a maga szertelenségével és különös emberi hangjaival. De a többi felvétel is egészen megkapó, őszintén szólva rég hallottam ilyen egyenletesen magas színvonalú magyar jazzlemezt. Ez a négy zenész világszinten érti a dolgát, és az, amit alkottak, egyszerre hordozza a jazz univerzális elemeit és a magyar népzene különféle atmoszféráit.
És persze mindezeken kívül még valami mást is, amitől ez az együttes határozottan felfelé lóg ki a magyar mezőnyből. „Azt szerettem volna, hogy a lemez egésze nagyon természetes legyen. Emberi és esendő. Régebben azt gondoltam, részletekbe menően meg kell írnom a számokat, hogy a kottaképből kiolvasható legyen, miként kell azt játszani. Mostani munkamódszeremre a határozott koncepció mellett vázlatosabb kották jellemzők” – írja Borbély a lemez kísérőfüzetében. A vázlatok tágas tereket hagytak a zenészeknek, s ezt a tágasságot sikerült csodás zenével megtölteniük.
Nyitókép: Borbély Mihály Quartet: Miracles of the Night. BMC Records, 2022