Esterházy János élete még nem igazán ismert hazánkban. Pedig tetteivel példát mutat mindannyiunk számára, hiszen a nyilasok által börtönbe vetett, majd a gulágot is megjárt politikus minden megpróbáltatása ellenére hűséges maradt hitéhez.

1901-ben született Alsóbodokon, édesapja korán elhunyt, lengyel származású anyja, Tarnowska Erzsébet nevelte fel őt és testvéreit. Egész életében küzdött a felvidéki magyarságért, és a soproni népszavazást kiharcoló fiatalok csoportjának is tagja volt. Az Egységes Magyar Párt elnökeként tárca nélküli miniszteri posztot is felajánlott neki Edvard Beneš, de ő ezt visszautasította. 1942-ben ő volt az egyetlen képviselő, aki nem szavazta meg a zsidók deportálásáról szóló törvényt. Retorikájában mindig a kisebbségek békés együttélését és a háborúellenességet hangsúlyozta, amiért számos támadás érte, és a szovjet hatóságok tíz év munkatáborra ítélték. Szlovákiában ma is hazaárulóként és fasiszta háborús bűnösként tartják számon.

Gróf Esterházy János a húszas évek közepén lépett közéleti pályára, s már a kezdetektől küzdött a Masaryk-, majd a Beneš-féle, fokozódó magyarellenes politikával szemben. Az első bécsi döntés, Kassa hazatérése után a nehezebb utat választotta: a Csehszlovákiában – illetve 1939 tavaszától a szlovák bábállamban – ragadt magyarság képviselője lett. A pozsonyi parlament egyetlen magyar képviselője volt. A háború végén a Szovjetunióba hurcolták. Csehszlovákiában 1947-ben háborús bűnösnek mondták ki, és halálra ítélték, 1949-es kiadatásakor életfogytiglani szabadságvesztésre enyhítették az ítéletet. 1957-ben halt meg a mírovi börtönben, holttestét nem adták ki a családjának, egy prágai tömegsírban helyezték el. Lengyelország 2009-ben posztumusz kitüntetést adományozott neki helytállásáért. Halálának hatvanadik évfordulóján végre nyugalomra helyezték földi maradványait Alsóbodokon, 2019-ben megkezdődött boldoggá avatási pere.

A Hazatérés című misztériumjáték – amely a Nemzeti Színházban látható –  azért született meg, hogy ez a tragikus és mégis inspiráló történet széles körben ismertté váljon. A Lukácsy György által írt és Rubold Ödön rendezésében látható színdarabban egy karakán és elhivatott férfi képe rajzolódik ki előttünk.

Tóth László és Rácz József, Esterházy János illetve Eduard Tesar szerepében.

„Esterházy János élettörténete esetében az adta a dramaturgiai kihívást, hogy hogyan lehet drámai hőssé tenni valakit, aki nem követ el drámai vétséget – idézi fel a szerző. – Törekedtem rá, hogy a főszereplő tisztaságát megőrizve minden jelenetben szembesüljön egy esendő emberi hanggal: reményeim szerint a folyamatos támadás és kísértés, ezzel együtt a gyakran akár észszerűnek tűnő kompromisszum lehetősége tölti meg feszültséggel a színdarabot.”

Az említett belső vívódások és harcok a politikus írásain keresztül elevenednek meg: előttünk válik a fiatal grófból felelős államférfi, majd Isten szolgája. „Esterházy János még a magánlevelezéseiben is a keresztény magatartásából áradó méltóságot sugározta. Minden esetben célratörő szöveget fogalmazott, legyen szó politikai beszédről vagy feleségének, Serényi Líviának címzett leveleiről. Érvelése pedig kristálytiszta: sem a náci, sem a kommunista retorika nem volt hatással szóképeire, beszédmódjára, idővel pedig kifejezetten krisztusivá vált a kifejezésmódja” – jellemzi a gróf stílusát a Lukácsy György.

Tóth Auguszta a gróf feleségét, Serényi Líviát alakítja.

Ez a határozott, keresztényi hangvétel a színdarabban is visszaköszön, méghozzá egy korabeli felvétel segítségével: a politikus a Kassára bevonuló Horthy Miklóshoz szóló beszédében is a békés együttélésre hívja fel a figyelmet. A történelmi forrásokhoz pedig tökéletesen illeszkedik a valódi eseményeken alapuló, de a szerző által kiegészített dialógus, amely az előadás legfeszültebb jelenete. A szerző így vall erről a részről: „A dráma egyetlen pontján jelentősen kiegészítettem az ismert tényeket. Esterházy János a szovjet munkatáborban valóban találkozott a lágerparancsnok feleségével, de erről a különleges epizódról nagyjából ennyit tudunk: a gróf magatartásával felkeltette a láger vezetőjének figyelmét, aki ezért  születésnapi ajándékként vitette őt a találkozóra. Megragadott ez a momentum, mert e két ember – rab és fogvatartó – találkozása a pokol tornácán nagyon izgalmas helyzet.”

Ez a találkozás is, ahogy az egész előadás, tanúságot tesz arról, hogy ha a legkilátástalanabb helyzetben is hűek tudunk maradni magunkhoz és hitünkhöz, az másokra is nagy hatást gyakorolhat. A Hazatérés című misztériumjáték egyszerre jeleníti meg a fiatal, naiv gróf mindennapjait, a felelős államférfi küzdelmeit és az embert, aki alázatával és odaadásával követendő példa lehet mindannyiunk számára. Ahogy Lukácsy György mondja, „Esterházy János története valóság, üzenete pedig mindennapjainkhoz szól”.