A TeenStar személyiségfejlesztő, szexuálpedagógiai program. Hogyan kapcsolja össze a személyiséget és a szexualitást alakító tényezőket?
A program több pilléren nyugszik. Az egyik, hogy tudatosítjuk a fiatalokban a biológiájukat, a testük működését, a termékenységüket, illetve az egészség és a pozitív testkép fontosságát. A másik, hogy a maga teljességében tekintünk az emberre, hiszen a személyiségünk egyszerre áll fizikai, spirituális, intellektuális, emocionális, kulturális és szociális részből – a szexualitás pedig mindezekre hatással van.
Ez hat terület, és a TeenStar szimbóluma egy hatágú csillag.
Igen, a csillag a személyiséget szimbolizálja, a hat ág a test, az értelem, az érzelem, a kapcsolatok, a környezet, a lélek, a szellem, és középen kap helyet a szexualitás, hiszen hatással van mindarra, amit a szárak jelképeznek. Ezzel is arra próbáljuk rávezetni a fiatalokat, hogy a személyiségünk minden aspektusával egyenlőképpen kell foglalkozni. A harmadik pillér pedig a szülők bevonása a programba, hiszen ők az elsődleges nevelők, és a tanfolyammal őket is szeretnénk támogatni.
Hogyan vonják be a szülőket a foglalkozásokba?
Egy kurzus húsz alkalom, kéthetente másfél órában találkozunk a gyerekekkel. Fontos, hogy hosszú távon ott lehessünk mellettük kísérőként, így jobban megismerjük őket, és újra és újra megbeszélhetjük, mi foglalkoztatja őket a folyamatosan gyarapodó információk, az új hatások alapján. A tanfolyam viszont csak azután indulhat el, miután találkoztunk a szülőkkel, és elmondtuk, hogy milyen értékeket képviselünk, és milyen pedagógiát alkalmazunk. Csak az a gyerek jöhet el a csoportba, akit a szülei elengednek, a beleegyezési nyilatkozatot a fiatal mellett a szülő is aláírja. A program során több szülőtalálkozót is szervezünk, ezek célja egyrészt hogy olyan közösséget teremtsünk, amelyben bátran beszélhetnek a saját problémáikról, és támogatást nyújthatnak más szülőknek, másrészt hogy segítséget nyújtsunk nekik abban, hogyan kommunikáljanak a saját kamasz gyerekünkkel.
Mi okoz jellemzően nehézséget a kommunikációban?
A mai szülők generációja fiatalon sem az iskolában, sem otthon nem szokta meg, hogy lenne választási lehetősége. Pedig kamaszkorban már elengedhetetlen, hogy a döntéseinkért felelősséget is tudjunk vállalni. Fontos, hogy a szülők megértsék, gyermeküknek a koruknak megfelelő döntési lehetőséget kell adniuk, és nem szabad felmenteniük őket a következmények viselése alól.
A képzésen a lányok és a fiúk együtt vesznek részt?
Vegyes a csoport, de azon a három-négy alkalmon, amin a saját nemük biológiájával ismerkednek meg, külön női és féri oktatókat kértünk fel, akik hol az egyik, hol a másik nemnek magyarázzák el a biológiai, pszichológiai működést, olyan kereteket teremtve, amelyben a lányok mernek kérdezni a fiúkról és a fiúk is a lányokról.
Ön a TeenStar Magyarország Egyesület elnöke. Hogyan kapcsolódott be a programba?
A program az osztrák Hanna Klaustól indult. Hanna amerikai orvosi tanulmányai során sokszor találkozott olyan lányokkal, akik tudatlanul sodródtak bele szexuális kapcsolatokba, és váltak nagyon fiatalon anyává – ennek hatására dolgozta ki a nyolcvanas években a TeenStar programot. Magyarországra az osztrák program vezetője, Helga Sebernik juttatta el a segédanyagokat, én pedig 2017-ben, a negyedik gyerekem születése után kezdtem el a képzést. Már a második napon úgy éreztem, hogy megtaláltam a hivatásom. Persze külön öröm, hogy a módszert a családomon belül is tudom alkalmazni: a kezdeteknél a legnagyobb fiam tizenhat éves volt, és nehezen értettem szót vele, a képzés hatására viszont száznyolcvan fokos fordulatot vett a kapcsolatunk.
Mit jelentett ez a fordulat?
Az értékek és a célok, amelyeket a gyerekeimnek közvetíteni akartam, változatlanok maradtak, de a megismert módszer alapvető változást hozott. Korábban olyan szabályokat alkottam, amelyekhez százszázalékosan tartaniuk kellett magukat a gyerekeknek. A TeenStarral viszont megtanultam, hogyan legyek nyitott arra, hogy megtaláljam a beszélgetésre alkalmas pillanatokat.
Milyen tapasztalatokat szereztek az egyesület megalapítása óta eltelt években?
Sajnos számos nehézséggel szembe kellett néznünk. Nagyon sok akadály gördült a munkánk elé a 2019-es indulásunk óta – akkor a covidjárvány, most pedig a gyermekvédelmi törvény okozta korlátozások –, de rájöttünk, hogy az energiáinkat jelenleg leginkább az oktatók képzésébe kell fektetnünk. Ettől függetlenül rengeteg megkeresés érkezik, tehát az iskolák igénylik a foglalkozásainkat, mivel azonban az iskolai épületben nem tartózkodhatunk, nehéz megoldásokat találni. Az oktatók képzéseire viszont sok-sok elkötelezett ember jelentkezik az ország minden részéből. Nagyszerű élmény számunkra, hogy valóban nagy tudású és jó pedagógiai érzékkel megáldott emberekkel találkozhatunk.
Mit tapasztalnak a kamaszok hozzáállásával kapcsolatban ott, ahol el tudják indítani a foglalkozásokat?
Először nagyon csodálkoznak, hogy valóban rájuk és a véleményükre vagyunk kíváncsiak. Jó pár alkalomnak el kell telnie, miután ráébrednek: mi nem azt várjuk el tőlük, hogy visszamondják, amit tőlünk hallanak, hanem azt szeretnénk, hogy valóban elgondolkozzanak a témákon. Amint túljutunk ezen a fázison, onnantól nem csupán koncentrálnak, de tisztán át is látják, hogy a cselekedeteikkel milyen hatásokat érhetnek el.